+ 0 -
ADA



کرمانشاه رکورد دار بازسازی و توسعه منابع آب

کرمانشاه- ایرنا- زلزله ۷.۳ ریشتری آبان ۹۶ آنچنان کرمانشاه را زمین زد که بسیاری گمان می‌کردند قطار توسعه این استان تا سال‌ها متوقف می‌شود اما «سینه ستبر ایران اسلامی» با یک بازسازی کم‌نظیر خیلی زود سرپا شد و به دستاوردهای جدیدی در حوزه‌های مختلف هم رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان کرمانشاه در هفته دولت شاهد افتتاح و کلنگ زنی پنج هزار و ۵۵۹ پروژه عمرانی، آموزشی، خدماتی، کشاورزی و تولیدی بوده است که به گفته استاندار کرمانشاه ۹۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای آنها هزینه شده و می شود.

هوشنگ بازوند، میزان اشتغالزایی این تعداد پروژه را پنج هزار و ۶۹۵ نفر اعلام کرد.

طبق گزارش استانداری کرمانشاه مهم ترین طرح آماده افتتاح در هفته دولت مرحله اول نیروگاه فراب دالاهو است که ۳۵۰ میلیون یورو در آن سرمایه گذاری و قرار است ۱۵۰ شغل ایجاد کند. تکمیل این نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی ۱۵۰ میلیون یورو دیگر نیاز دارد تا اشتغالزایی آن ۲۸۰ نفر افزایش یابد. طبق اعلام استانداری کرمانشاه این نیروگاه بالاترین راندمان را در کشور دارد.

هفته دولت گرچه بهانه ای برای افتتاح و کلنگ‌زنی های جدید است اما فرصت مناسبی هم برای بازخوانی خدمات مهم یکی ۲ سال اخیر نیز محسوب می شود؛ موضوعی که ما در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم.

قرار گرفتن ۱۱ شهرستان استان کرمانشاه در لیست مناطق جنگی و برخورداری از مزایایی مادی آن، بازگشایی مرز خسروی به روی زائران اربعین حسینی (ع) و افتتاح ذوب آهن بیستون از مهمترین خدمات دولت در یک سال اخیر بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مرداد امسال از امضای تفاهم نامه با همتای عراقی خود خبر داد و گفت: با همکاری مناسب دولت عراق مرز خسروی را بازگشایی و روادید را لغو کردیم و سطح خدمات و تسهیلات به زائران را در حوزه‌های مختلف افزایش می‌دهیم.

بازگشایی خسروی به معنی میزبانی بیش از یک میلیون زائر اربعین و طبعا بهبود زیرساخت ها و رونق اقتصاد و گردشگری زیارتی استان است.

رکورد جهانی بازسازی

یکی از مهمترین اتفاقاتی که طی ۲ سال اخیر در استان کرمانشاه افتاده، بازسازی سریع مناطق زلزله زده و خدمت رسانی گسترده دولت در این زمینه است.

استاندار کرمانشاه بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده استان را یک رکورد جهانی دانست و گفت: طی ۱.۵ سال حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی ساخته و ۶۶ هزار واحد تعمیر شده است آن هم در حالی که با شوک بزرگ گرانی مصالح مواجه بوده‌ایم.

هوشنگ بازوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانند مرحله امداد و نجات زلزله کرمانشاه، در مرحله بازسازی هم یک رکورد جدید زده شد.

او با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی به صورت کامل احداث شده است، گفت: ساخت این تعداد واحد کار بسیار سختی نیست چنانچه طرح های ۵۰۰ یا هزار واحدی مسکن مهر سه تا چهار سال طول می کشید اما این ۳۲ هزار واحد در ۱.۵ سال ساخته شده در حالی که در سال ۹۷ شوک بزرگ گرانی هم روند بازسازی را مدتی دچار وقفه کرد.

بازوند عنوان کرد: تاکنون حدود ۶۶ هزار واحد مسکونی زلزله زده نیز تعمیر و حدود ۱۸ هزار واحد اقتصادی نیز احداث و تعمیر شده اند.

آنچنان که استاندار کرمانشاه بیان کرد: میانگین این ساخت و سازها اکنون به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار متر مربع رسیده است که به نظر من یک رکورد جهانی محسوب می شود.

مشابه همین تعبیر را دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم اردیبهشت ۹۸ بکار برد و گفت: ایران با بازسازی نزدیک به ۳۵ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده کرمانشاه در مدت ۱۶ ماه رکورد جهانی را شکسته است.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی افزود: بازسازی این میزان خانه در این مدت یک رکورد جهانی است که متاسفانه به علت تبلیغات منفی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران چنین اخباری در رسانه های بزرگ دنیا تیتر و پررنگ نمی شود.

تسهیلات بیش از ۷۰ میلیونی دولت

به گفته استاندار کرمانشاه، در مناطق شهری زلزله زده شرایط متفاوتی به وجود آمد و تلاش ما این بود که برای همه مردم یک فرصت ساخت و ساز مناسب ایجاد کنیم به طوری که برای ساخت یک واحد مسکونی تخریبی ۵۷ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد و کمک بلاعوض در اختیار مالکان قرار گرفت و هزینه بیش از ۲۰ میلیونی نقشه، نظارت و پی‌کنی هم رایگان شد یعنی در مجموع دست کم بیش از ۷۰ میلیون تومان.

بازوند اضافه کرد: این تسهیلات زلزله زدگان را ترغیب کرد که به جای ساخت یک واحد، اقدام به احداث سه، چهار و یا حتی بیشتر از چهار واحد کنند و نکته مهم اینکه تسهیلات دولت برای تمام واحدهای اضافی هم پرداخت شد.

ساختن دوباره سرپل ذهاب

او گفت: در نتیجه حمایت مالی دولت ۶ هزار واحد تخریبیِ مسکونی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی شهر سرپل ذهاب اکنون به بیش از ۱۲ هزار واحد جدید رسیده است.

به اعتقاد او، شهر سرپل ذهاب دوباره در حال ساخت است هرچند ساختن یک شهر در مدت ۲ سال شدنی نیست و نیاز به زمان زیادی دارد چنانچه مرحله اول شهر پرند حدود ۱۰ سال زمان برد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک کشور

رئیس جمهوری خودش ۱۱ اردیبهشت ۹۸ برای افتتاح طرح سامانه گرمسیری به کرمانشاه آمد زیرا به گفته او این طرح بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور است.

قطعه اول این طرح شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری است که علاوه بر اشتغالزایی بزرگ در منطقه، بخش زیادی از زمین های کشاورزی منطقه را سیراب و آب های مرزی را مهار می کند.

طول قطعه اول سامانه بزرگ گرمسیری ۵۰ کیلومتر است که آب مورد نیاز ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه را تأمین می کند و با بهره برداری از آن می توان امیدوار بود که ۲ شهر مرزی نفت شهر و سومار و ۸۰ روستای خالی از سکنه شهرستان قصرشیرین که پس از جنگ تحمیلی بازسازی نشده، دوباره در مسیر رونق و توسعه قرار گیرد.

طرح سامانه گرمسیری با هدف مدیریت آب‌های سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی و توسعه مناطق غربی کشور اجرایی شده که از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر طول دارد.

رودخانه سیروان توسط سد ۳۳۸ میلیون متر مکعبی «داریان» در شمال شهرستان پاوه مهار شده و چند کیلومتر پس از آن، تونل نوسود (بازی دراز) در ۲ قطعه ۲۳ و ۲۵.۷ کیلومتری ایجاد شده تا آب را به اراضی کشاورزی غرب کرمانشاه سپس ایلام منتقل کند.

تونل نوسود با قطر حدود ۶ متری قادر است تا دبی ۴۵ متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کند.

به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه «هزینه این طرح در مجموع در ۲ بخش کرمانشاه و ایلام ۶ هزار میلیارد تومان است که اجرای کامل آن برای ۲۸ هزار نفر از مردم منطقه اشتغالزایی خواهد کرد

ابتدای عملیات اجرایی طرح عنوان شد که با تکمیل آن حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان کرمانشاه آبی می شود یا توسعه می‌یابد اما آنچنان که بهروز مرادی، سرپرست شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفته است: با عملیاتی شدن سامانه گرمسیری حدود ۲۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه در ۲ بخش توسعه و بهبود زیرپوشش قرار می گیرد.

به گفته او «سهم استان کرمانشاه از سامانه گرمسیری ۵۵ درصد و استان ایلام ۴۵ درصد است

تمرکز بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش ۸.۵ درصدی طلاق

اما دستاوردهای کرمانشاه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم در یکی ۲ سال اخیر قابل توجه بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در این باره گفت: آسیب های اجتماعی در کرمانشاه با مداخله انجام شده در ۲ سال گذشته روندی کاهشی و امیدوارکننده داشته است؛ به طور مشخص نرخ رشد طلاق نه تنها متوقف شد بلکه با ۸.۵ درصد کاهش همراه بود و در مقابل، آمار ازدواج نیز در استان بالا رفته است.

محمدابراهیم الهی تبار در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بدیهی است تغییر رفتارها و کنش های اجتماعی امری زمان بر خواهد بود بعلاوه اینکه این آسیب ها یک شبه در استان اتفاق نیفتاده است.

الهی تبار اضافه کرد: تمرکز بر ۱۳ محله و سکونتگاه غیررسمی با راه اندازی ۹ دفتر تسهیل گری که کار خود را تحت نظارت مشاوری از تهران دنبال کردند، یک مدیریت مالی محلی را در حاشیه شهر پدید آورده است؛ دفاتر تسهیل گری در مرحله ابتدایی خود به جمع آوری اطلاعات و شناسایی گروه های هدف در سکونتگاه‌های غیررسمی پرداختند و اکنون اقدامات عملیاتی را با مشارکت دستگاه ها و نهادهای مسئول در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی تدارک دیده اند.

او گفت: تدوین و تصویب طرح جامع سلامت استان (اجرای پروژه های مداخلاتی توسط سازمان های مختلف) در کارگروه اجتماعی و فرهنگی، اجرای طرح زندگی پایدار با هدف تحکیم بنیان خانواده و کنترل و کاهش طلاق و افزایش ازدواج، اجرای سامانه تصمیم با هدف کنترل و کاهش طلاق در استان، ساخت ۱۶ زمین چند منظوره ورزشی در سطح روستاهای استان که در حال اجراست، ساخت ۱۳ زمین چند منظوره آسفالته و فنس کشی شده در شهر کرمانشاه که در حال اجراست، اجرای ۸۰ طرح در راستای کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی توسط سمن ها، دستگاه ها و افراد حقیقی با محوریت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی در سال ۹۷، برگزاری همایش هایی در راستای کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی، هم اندیشی سازمان های مردم نهاد، کنترل و پیشگیری از خودکشی، آزادی ۴۱ زندانی مالی زیر هفت میلیون تومان که بیشتر آنها سرپرست خانوار بوده اند و تخصیص سه میلیارد تومان اعتبار به اردوگاه صیانت و حمایت از معتادان بهبودیافته در کنگاور از دیگر فعالیت های معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه بوده است.

تخصیص و جذب بیش از ۸۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی استان در سال ۹۷ برای خرید تجهیزات و امکانات با هدف تقویت دستگاه ها و ارگان های آموزشی، تفریحی، خدماتی و انتظامی و هوشمندسازی ۸۰ مدرسه و تخصیص و ابلاغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی طی ۲ سال برای راه اندازی ۹ دفتر تسهیلگری در ۱۱ محله شهر کرمانشاه و شهرستان های هرسین و اسلام آباد غرب، دیگر اقداماتی بود که الهی تبار به آنها اشاره کرد.

رشد ۲۰۳ درصدی سمن ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه توجه به سازمان های مردم نهاد و سمن ها را از دیگر اولویت های مدیریت استان برشمرد و گفت: سمن ها، بهترین حلقه و زمینه برای مشارکت اجتماعی هستند که می توانند اقدامات را با دغدغه و انگیزه و بیشترین سرعت و کمترین هزینه به ثمر برسانند؛ بر همین اساس ما تقویت سازمانهای مردم نهاد را در دستور کار خود داشته ایم به طوری که تعداد سمن های استان از ۱۶۵ سازمان مردم نهاد  در سال ۹۲ به ۵۰۰ سمن در سال ۹۷ رسیده و رشد ۲۰۳ درصدی را نشان می دهد.

به گفته او «تاکنون ۸۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی توسط سازمان های مردم نهاد در استان اجرا شده است

فعالیت ۵۵ تشکل سیاسی در استان

الهی تبار در ادامه گفت: معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه همواره افزایش نشاط سیاسی را با تقویت و پویایی احزاب دنبال کرده به نحوی که تا پیش از سال ۹۲ تنها ۱۳ تشکل سیاسی در کرمانشاه مجوز فعالیت داشت اما این آمار در مهرماه ۹۶ به ۲۳ تشکل رسید و اکنون دفاتر و شعب ۳۲ حزب و تشکل سیاسی در سطح استان مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

او افزود: ۵۵ تشکل سیاسی شامل احزاب استانی و دفاتر احزاب کشوری هم اکنون در سطح استان مجوز فعالیت دارند و هفت تشکل دیگر نیز در حال طی کردن فرآیند دریافت مجوز می باشند.

انتصاب ۲۱۵ مدیر زن

آنچنان که الهی تبار گفت: در حوزه انتصابات هم در ۲ سال گذشته توجه ویژه ای نسبت به نقش و حضور بانوان در عرصه های مدیریتی شده و طی این مدت، مدیران ۲۱۵ منصب و پست مدیریتی استان از میان بانوان انتخاب شده اند.

به گفته او «همچنین در حال حاضر حدود ۲۷ درصد از پست های مدیریتی استان در اختیار اهل سنت و هفت درصد نیز در اختیار اهل حق قرار دارد که در طول چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است

نگرش امنیتی به کرمانشاه کمرنگ شده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه نگرش امنیتی به استان کمرنگ شده است، گفت: مجموعه تلاش ها، رویکردها و اقدامات معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در ۲ سال گذشته معطوف بر همراه سازی فضای عمومی برای پرداخت به داشته ها و ظرفیت های استان و تغییر نگاه بیرونی به استان بوده است به طوری که امروز کرمانشاه با وجود همسایگی با یکی از پرچالش ترین استانهای عراق، از ضریب امنیتی مطلوبی برخوردار بوده و به طور دائم محل تردد مسئولان لشکری و کشوری حتی تا نقطه صفر مرزی است.

کاهش آمار جرم و جنایت

الهی تبار همچنین درباره آمار نزاع های فردی و جمعی کرمانشاه در سال ۹۷ گفت: این آمار با کاهش ۱۰ درصدی روبرو بوده است؛ میزان قتل های سال ۹۸ نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته و در جرائم مالی هم با کاهش ۱۵درصدی مواجه بوده ایم.

او با بیان اینکه میزان تجمعات ۹۷ هم نسبت به سال ۹۶ گذشته ۶۶ درصد کاهش داشته است، گفت: کرمانشاه همچنان رتبه آخر در جدول جرائم اخلاقی کشور است و عنوان اخلاق مدارترین استان را دارد.

اقتصاد کرمانشاه هم در ۲ سال اخیر بویژه سال ۹۷ شاهد ورود حجم بزرگی از تسهیلات و حمایت های مالی بوده که تاثیر مستقیمی هم در وضعیت اقتصادی گذاشته است.

افزایش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه در این باره به تلاش های مدیریت استان برای جذب سرمایه های خارجی اشاره و عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب در سال ۹۶ کمتر از نیم میلیون یورو بود اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۶۳ میلیون یورو رسید؛ همچنین در سال ۹۶ میزان تسهیلات مسدودی ارزی صفر بود که در سال گذشته به ۳۰۸ میلیون دلار رسید.

مجتبی قبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تسهیلات پرداخت شده در ۲ سال اخیر هم اشاره کرد و افزود: تسهیلات ابلاغی و تخصصی استان کرمانشاه در چهار بخش روستایی و عشایری، زلزله، تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی ۱۲۱۹ میلیارد تومان بوده که هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

پرداخت ۸۶۹ میلیارد تومان تسهیلات

قبادی اظهار کرد: تا سوم شهریور امسال بیش از ۸۶۹ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد از سهمیه ابلاغی استان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده که منجر به ایجاد بیش از هشت هزار شغل جدید در بخش روستایی و عشایری، بیش از ۱۸ هزار فرصت شغلی در حوزه بازسازی مناطق زلزله زده و بیش از هزار و ۶۶۰ شغل در حوزه مشاغل خانگی در قالب ۲۶ هزار و ۷۵۷ طرح شده است.

تعداد واحدهای راکد فعال شده نیز دیگر موضوعی بود که قبادی به آن اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ - ۱۲۵ واحد معدنی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی با ۱۳۵۰ شغل احیا شد که این آمار در سال ۹۷ با رشد ۵۶ درصدی به ۱۹۵ واحد با هزار و ۶۴۵ فرصت شغلی رسید.

آنچنان که او بیان کرد: در چهار ماهه نخست امسال نیز ۹ واحد معدنی، هشت واحد صنعتی، ۳۵ واحد کشاورزی و یک واحد گردشگری راکد فعال شده که منجر به ایجاد ۲۹۴ شغل جدید شده است.

ایجاد ۶۰ هزار شغل در سال ۹۷

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز عنوان کرد: میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه های اقتصادی استان در سال گذشته هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان بود که ۵۹ هزار و ۴۱۶ شغل ایجاد کرد و نسبت به سال ۹۶ از نظر اشتغالزایی ۳۱ درصد و از نظر میزان تسهیلات ۴۴ درصد رشد داشته است.

بهزاد باباخانی در گفت و گو با ایرنا افزود: رتبه فضای کسب و کار استان در سال ۱۳۹۷ هم نسبت به سال پیش از آن هشت رتبه بهبود داشته که این موضوع در جذب سرمایه و سرمایه گذار (داخلی و خارجی) و بهبود شاخص های اقتصادی استان نقش مؤثری ایفا کرده است.

رشد ۴۴ درصدی صادرات غیرنفتی

او همچنین درباره فعالیت های صادراتی غیرنفتی استان گفت: مجموع فعالیت های صادراتی غیرنفتی کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۶ از نظر ارزشی ۴۴ درصد و از نظر وزنی ۳۳ درصد رشد داشته است.

باباخانی اضافه کرد: از طرفی فعالیت های صادراتی غیرنفتی استان در سه ماهه اول ۹۸ هم با رشد سه درصدی از نظر ارزش به ۶۰۹ میلیون دلار رسیده است.

تلاش برای رسیدن به ۱۰ استان ارزان کشور

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گریزی هم به نرخ تورم استان زد و عنوان کرد: استان کرمانشاه طی ماه های منتهی به مرداد ۱۳۹۷ با کسب رتبه اول نرخ تورم کشور، گرانترین استان بوده است اما با پیگیری مسئولان و رهنمودهای مدیریت ارشد استان طی یک سال اخیر با وجود بازار متلاطم متاثر از شرایط کلان اقتصاد، شاهد روند رو به بهبود مستمری در رتبه تورم استان بوده ایم.

او افزود: در یک سال اخیر با وجود افزایش نرخ تورم استان و کشور متاثر از شرایط کلان اقتصادی کشور، اختلاف تورم استان از میانگین کشور به طور مستمر کاهش پیدا کرده به طوریکه در اردیبهشت ۹۸ برابر میانگین کشور، در خرداد ۹۸ به ۰.۶ درصد کمتر و در تیر ۹۸ به  ۰.۹ درصد کمتر از میانگین کشور رسیده که امیدواریم با ادامه این روند رو به بهبود، استان کرمانشاه تا پایان سال ۹۸ جزو ۱۰ استان ارزان کشور قرار گیرد.

بهبود وضعیت تورم و بیکاری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه نیز نرخ تورم استان در فصل بهار را ۳۷ درصد عنوان و اضافه کرد: کرمانشاه در رتبه هفدهم کشور است و جایگاه آن نسبت به سال گذشته ۱۶ پله بهبود یافته است.

جواد مصطفایی درباره آمار بیکاری هم به ایرنا گفت: نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران به ۱۴.۷ درصد کاهش یافته که نسبت به مشابه سال گذشته ۴.۷ درصد بهبود نشان می دهد.

او بیشترین نرخ بیکاری را مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۱۶.۷ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان همدان با ۶.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۹ استان کشور روند نرخ بیکاری آنها رو به کاهش بوده که استان کرمانشاه نیز جزء آنهاست و ۱۲ استان نیز افزایش نرخ بیکاری داشته اند.

مصطفایی در ادامه نرخ مشارکت اقتصادی در استان کرمانشاه در سه ماهه اول سال جاری را نیز ۴۴.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۲ درصد بهبود یافته است.

مصطفایی اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه کرمانشاه نیز در این مدت ۴۷.۴ درصد بوده که میانگین کشور ۵۰ درصد اعلام شده است.

در عین حال، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی کرمانشاه گفت: از ۱۷۷ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت فعال دانش آموخته، ۱۲۷ هزار و ۱۷۴ نفر دارای شغل و ۵۰ هزار و ۷۷۵ نفر بیکار و یا جویای کار هستند.

حسن عزیزی میانگین نرخ بیکاری دانش آموختگان کشور را ۱۸.۳ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در استان کرمانشاه ۲۸.۵ درصد است و کرمانشاه از نظر نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی مقام اول کشور را دارد و استان های کردستان، کرمان و خوزستان در رتبه های بعدی هستند.

افتخارات ورزشی

ورزش استان کرمانشاه هم در سال اخیر یک گام بزرگ و رو به جلو برداشت و شاهد رویدادهای خوشایندی بود.

ورزشکاران کرمانشاهی‌ها در این سال پنج مدال طلا، هشت نقره و سه برنز جهانی گرفتند و در رقابت‌های آسیایی هم ۱۰ طلا، ۲ نقره و چهار برنز صید کردند. ۲۴ مدال بین‌المللی شامل ۱۳ طلا، ۶ نقره و پنج برنز هم دیگر افتخارآفرینی اهالی ورزش استان در سال ۹۷ بود.

در مسابقات داخلی نیز کرمانشاهی‌ها درخشیدند و ۴۶۸ طلا، نقره و برنز را کسب کردند. کشتی، جانبازان و معلولین، دو و میدانی، کاراته، قایقرانی، شنا و کبدی رشته‌های پر مدال استان در سال ۹۷ بود.

مهمترین اتفاق ورزشی استان کرمانشاه در سال ۹۷ بی شک میزبانی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی بود؛ جامی که با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید و هر ۶ کشتی‌گیر کرمانشاهی حاضر در این مسابقات صاحب مدال شدند.

آسیایی شدن تیم هندبال زاگرس اسلام‌آبادغرب، راه یابی تیم فوتسال شاهین کرمانشاه به لیگ برتر، «خانم گلی» سارا شیربیگی عضو تیم ملی فوتسال بانوان ایران در آسیا و میزبانی از جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون هم از رویدادهای مهم ورزشی استان در سال ۹۷ بود که امسال با میزبانی از رویدادهای بین المللی و ملی متعدد از جمله بوکس و کاراته ادامه یافته است.




اوقات شرعی
آب و هوا