+ 0 -
ADA

مديركل پدافند غيرعامل استان:

هدف پدافندغيرعامل، برقراری سلامت و امنیت آحاد جامعه است

شايد براي بسياري از مردم واژه«پدافند غيرعامل»يك واژه غريب و ناآشنا باشد و يا معنا و مفهوم آن را آنگونه كه بايد و شايد ندانند اما اين مسئله به واقع بخشي از تمهيداتي است كه براي مقابله با تهديدات احتمالي براي زندگي ما و حفاظت از ما پيش بيني شده است.از اين رو به مناسبت هفته پدافند غير عامل با عليرضا حيدري مديركل پدافند غيرعامل استان به گفتگو نشسته ايم.

تعريف شما از پدافند غيرعامل چيست؟

پدافند غیر عامل در واقع به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه اطلاق می شود که با اجرای آن ضمن افزایش قدرت بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری تاثیر عملیات خصمانه دشمن را خنثی یا به حداقل رسانده و از وارد شدن خسارت به تجهیزات و تاسیسات  حیاتی و حساس و تلفات انسان جلوگیری می نماید . به تعبیر مقام معظم رهبری پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی برای انسان است . از درون ما را مصون می کند . این مصون سازی معنایش این است که ولو دشمن تهاجمی بکند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند اثری نخواهد کرد .

تفاوت پدافند عامل و غيرعامل در چيست؟

پدافند عامل اقدامات مسلحانه با استفاده از جنگ افزارهای مناسب برای دفع حمله و خنثی سازی اقدامات خصمانه دشمن که یک جریان موقت می باشد . اما پدافند غیر عامل یک جریان دفاعی مستمر و دائمی و پیشگیرانه می باشد که ماهیت غیر مسلحانه دارد و موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری و سبب ایمنی کشور در برابر تهدیدات دشمنان خواهد شد . اقدامات پدافند غیر عامل به لحاظ ماهیت غیر نظامی بودن آن سبب ایجاد تنش و تحریک هیچ کشوری نخواهد شد .

جايگاه مردم در اين مسئله كجاست؟

مردم عزیز کشورمان همواره در تمام عرصه های انقلاب نقش اساسی و محوری داشته و دارند . چیزی که تاکنون عامل بقا و تثبیت نظام شده است حضور هوشمندانه مردم در خنثی سازی توطئه دشمنان است و در این راستا همواره هدف اصلی دشمن نیز مردم هستند تا با توطئه و حربه های رسانه ای و فضای مجازی و جنگ اقتصادی که راه انداخته است مردم را از نظام و انقلاب دور کنند . لذا هر چند که مردم غیور ایران اسلامی مستحکم و آگاهند ولی لازم است در زمینه پدافند غیر عامل نیز آگاهی کافی داشته باشند که در این زمینه آموزش عمومی نقش اساسی ایفا می کند که باید از سوی مسئولین پدافند برنامه ریزی گردد .

هدف اصلي پدافند غيرعامل از نگاه شما چيست؟

هدف اصلی پدافند غیر عامل ، برقراری سلامت و امنیت آحاد جامعه و حفاظت از جان مردم و نیز حفظ سرمایه و تاسیسات و زیر ساخت های کشور با رعایت اصول پدافند غیر عامل در حوزه های مختلف از قبیل : غذا و دارو ، سایبری ، انرژی ، جهاد کشاورزی ، عمرانی و ... لذا ضرورت دارد زیر ساخت ها ، مردم و نظام مدیریت کشور مصون شود تا موجب کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در سطوح مختلف گردد به گونه ای که مردم در شرایط مختلف به زندگی عادی خود بپردازند .

براي ايجاد آمادگي در استان چه اقداماتي صورت گرفته است؟

برگزاري جلسات شوراي پدافند غيرعامل در سطح استان و شهرستانهاي تابعه ،برگزاري جلسات كارگروه هاي تخصصي پدافند غيرعامل استان، برگزاري سلسله جلسات ستاد برگزاري هفته پدافند غيرعامل استان،برگزاري جلسات توجيهي و هماهنگي رزمايش هاي تخصصي،همايش بزرگ دانشجويي پدافند سايبري به ميزباني دانشگاه رازي،همايش پدافند زيستي با محوريت جهاد كشاورزي به ميزباني سازمان جهاد كشاورزي، همايش مبحث 21 مقررات ملي ساختمان با محوريت اداره كل راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي ساختمان،رزمايش بزرگ پدافند غيرعامل در حوزه برق ( قطع بيش از 20 مركز ثقل استان به منظور چك نحوه آغاز بكار مولدهاي انرژي) و...از مهمترين اقداماتي است كه به منظور ايجاد آمادگي و شناسايي نقاط ضعف و قوت انجام گرفته است.

بعنوان مثال بفرماييد  پدافند غيرعامل در  بخش كشاورزي چه تمهيداتي دارد؟

 بخش كشاورزي وظيفه اصلي امنيت غذايي كشور را برعهده داشته و همواره با چالش ها و تهديدات مختلفي همراه بوده است و با توجه به بروز تهديد هاي نوين و روش هاي جديد تهديد،  نياز به ايجاد ديدگاههاي ويژه در اين زمينه همواره احساس مي شود لذا اجراي الزامات و اقدامات پدافند غيرعامل مي تواند نقش اساسي براي كاهش آسيب پذيري و ارتقاء پايداري در برابر تهديدات وكاهش تبعات ناشي از آن داشته باشد . ضمن اينكه استان كرمانشاه داراي 371 كيلومتر مرز مشترك با كشورعراق مي باشد كه اين امر خود به عنوان يك تهديد براي انتقال  محصولات آلوده ،آفات ، حشرات و.... به شمار مي رود لذا در اين راستا اقدامات بسيار خوبي به منظور بالابردن سطح آگاهي هاي آنان و همچنين انجام طرحهاي تحقيقاتي و ترويجي  در سازمان جهاد كشاورزي با مشاركت كليه دستگاههاي عضو كارگروه تخصصي پدافند جهاد كشاورزي استان انجام گرفت.

ضمن اينكه تنوع و تعدد تهديدات در حوزه زيستي  بويژه در حوزه انسان ، دام و طيور، محيط زيست، نباتات، آب ، صنايع غذايي و ... به گونه اي است كه با توجه به گسترش دانش و تكنولوژي تهيدات قابل تغييرو تحول پذير بوده وبه نظر مي رسد قدرت آسيب رساني به عوامل زيستي نسبت به سايرتهديدات بيشتر بوده  و توانايي دشمن در اين عرصه بسيار بالاست و تنها كاري كه ما بايستي انجام دهيم بالا بردن سطح آمادگي و مصون سازي است كه اين مسئله در حيطه وظايف پدافند غيرعامل است.



اوقات شرعی
آب و هوا