+ 0 -
ADA

در جلسه ستاد اربعین استان با حضور رییس ستاد مرکزی اربعین مصوب شد؛

اختصاص ۷۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های اربعینی کرمانشاه


جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه با حضور رییس ستاد مرکزی اربعین برگزار شد. جلسه‌ای سه ساعته که در نهایت به تصویب اعتبار بیش از ۷۱۳ میلیارد تومانی برای میزبانی بهتر از زوار اربعین در مرز خسروی ختم شد.

 سیدمجید میر احمدی،  رییس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه ۲۵ خرداد در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه که پس از بازدید شامگاه پنج شنبه از مرز بین المللی خسروی برگزار شد، با اشاره به تردد یک میلیون نفری از مرز خسروی در سال گذشته، گفت: علی رغم این حجم تردد بالا خوشبختانه زوار رضایتمندی بسیاری از این مرز و خدمات آن داشتند که نشان دهنده تلاش شبانه روزی مسئولان و تمام دست اندرکاران اربعین در استان دارد.

وی با تاکید بر رونق هرچه بیشتر مرز خسروی، گفت: این مرز باید به شکل واقعی احیا شود، طوری که نه تنها در اربعین بلکه در ایام دیگر سال هم فعالیت داشته و زوار از این مرز تردد داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای احیای این مرز برنامه داریم و قرار است کاروان های حج و زیارت روزانه از این مرز تردد کنند.

میراحمدی با اشاره به ساخت هتل ها و زائرسراهای بسیار در مرز خسروی گفت: به دلیل مشکلاتی که در دهه گذشته در آن سوی مرز وجود داشت، این مراکز دچار مشکل شده و بسته شدند و باید این مرز را احیا کنیم که مرزنشینان هم منتفع شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین مهمترین دغدغه اربعین امسال را گرمای هوا عنوان و تصریح کرد: در همین راستان مدیریت گرما در مرزهای کشور از جمله مرز خسروی اهمیت بالایی دارد و باید مسائل مربوط به آن در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: اولین چیزی که زوار در گرمای هوا نیاز دارند، یک جای خنک و آب خنک است و این موارد نسبت به تامین غذا هم اولویت بیشتری دارد.

میراحمدی گفت: اگر نتوانیم هوای خنک و آب خنک را برای زوار تامین کنیم، قطعا سلامت و یا حتی جان آنها به خطر می افتد، بنابراین تمام اقدامات و پروژه‌ها در این زمینه در اولویت هستند.

وی افزود: در همین راستا تامین آب و یخ، مه پاش‌ها و دستگاه های خنک کننده و احداث سایه‌بان باید در اولویت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مسیر تردد زوار از زمانی که از خودرو پیاده می شوند تا زمانی که به گیت‌ها می رسند، باید حتی المقدور سرپوشیده و خنک باشد. اگر هم در کل مسیر امکان نصب سایه بان وجود ندارد، باید آن را قطعه بندی کرد تا زوار دچار گرمازدگی نشوند و در فاصله‌های کوتاه بتوانند خنک شوند.

میراحمدی با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها در بحث اربعین گفت: اربعین برای زوار اباعبدالله الحسین(ع) است و همه باید تلاش کنیم هر دستگاه و یا هر جایی که مشکل بیشتری دارد آن را رفع کنیم. همه باید در کنار هم کار کنیم و از خودگذشتگی داشته باشیم.

تصویب اعتبار ۷۱۳ میلیارد تومانی برای پروژه‌های اربعینی در استان

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه هم در جمع بندی مصوبات این جلسه از تصویب اعتبار ۷۱۳ میلیارد تومانی اربعین برای استان خبر داد.

وی افزود: از این میزان اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان آن توسط ستاد مرکزی اربعین و ۴۰۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان شهرداری‌ها تامین می‌شود.

صحرایی گفت: همچنین ۳۰ میلیارد تومان وزارت نیرو برای بحث فاضلاب مرز خسروی اختصاص می‌دهد.

وی افزود: علاو بر این ۱۰ میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی سردخانه و زیرساخت‌های آب در مرز خسروی و ۳.۵ میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی کارخانه یخ اختصاص می‌یابد.

 صحرایی گفت: در مجموع ۷۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های اربعینی در استان اختصاص می‌یابد.

طهماسب نجفی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه هم در ابتدای این جلسه به تشریح مهمترین پروژه‌های اربعین پرداخت و افزود: حوزه راه یکی از مهمترین حوزه های اربعین است، چرا که تردد راحت و سلامت زوار را در پی دارد.

وی با اشاره به ورود زوار از چهار محور به استان کرمانشاه، گفت: حدود ۷۰ درصد زوار برای رسیدن به مرزهای خسروی و مهران از جاده‌های کرمانشاه استفاده می‌کنند و همین بار ترافیکی سنگین موجب آسیب محورهای استان شده است.

نجفی گفت: ۳۳۰ کیلومتر از محورهای استان در مسیر تردد زوار است که بخش بسیاری از آن نیاز به روکش آسفالت دارد.

 وی افرود: دو قطعه از بزرگراه کربلا هم به طول ۲۱ کیلومتر باقی مانده که در صورت تامین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی، می توانیم ۱۰ کیلومتر آن را تا اربعین به بهره‌برداری برسانیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه هم گفت: محور سنقر-بیستون هم قرار بود چهاربانده شود که برای تکمیل این پروژه هم ۱۱۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نجفی در ادامه به وضعیت فرودگاه کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: تکمیل باند فرودگاه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از برنامه و بودجه دارد که نیاز داریم تاکید دوباره‌ای در خصوص تخصیص آن صورت گیرد.

وی افزود: برای ترمیم و تکمیل سوله سپاه نبی اکرم (ص) که ظرفیت اسکان روزانه ۵۰۰۰ نفر را دارد هم ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نجفی گفت: در این مجموعه سال گذشته ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی راه‌اندازی شد و هفت هکتار پارکینگ در آن فعال است.

  فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس هم در این جلسه با تاکید بر تقویت زیرساخت های استان در مسیر تردد زوار گفت: یکی از پروژه های مهم در این زمینه تعریض گردنه پاتاق است. زوار وقتی از این مسیر عبور می کنند به دلیل شلوغی محور و عرض کم جاده با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این باید به فکر محور جایگزین هم باشیم و محور اسلام آباد-قلاجه-قصرشیرین هم باید روکش آسفالت شود، چرا که نقاط بسیاری از آن به دلیل حجم بالای تردد آسیب دیده است.

 این نماینده مجلس گفت: علاوه بر اینها محور قصرشیرین-سرپل ذهاب هم بطول حدود ۲۱ کیلومتر نیازمند روکش است و باید برای سلامت زوار به این محور هم توجه شود.

در ادامه این جلسه مسئولان حوزه‌های مختلف به بیان پیشنهادات و تقاضاهای خود از رییس ستاد مرکزی اربعین پرداختند که با برخی از آن‌ها موافقت شد./ایسنا

 



اوقات شرعی
آب و هوا