+ 0 -
ADA

اولین جلسه کارگروه ملی اشتغال به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛

انتخاب یک وزیر معین برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه و ۵ استان دیگر


در پی پیشنهاد استاندار کرمانشاه و دستور رئیس جمهور برای اشتغالزایی مضاعف در ۶ استان با نرخ بیکاری بالاتر، در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سخنگوی دولت، رئیس کمیته امداد و استانداران ۶ استان، تصمیمات و اقدامات مورد نیاز برای کاهش نرخ بیکاری در این استان‌ها اتخاذ شد.

دکتر محمد مخبر در این جلسه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط را سریعترین میانبر برای کاهش نرخ بیکاری در این استان ها در کوتاه مدت برشمرد و تأکید کرد: باید با تکیه بر ظرفیت های مردمی و همچنین نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد امام خمینی (ره) نرخ بیکاری در این ۶ استان به زیر ۱۰ درصد برسد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر در اختیار قرار دادن منابع حساب عدالت و پیشرفت دستور داد، تسهیلات پرداخت شده به این حساب طبق قانون اشتغال پایدار روستایی توسط موسسات و بانکهای متولی بازگشت داده شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید به تناسب ظرفیت های این ۶ استان یک وزیر بعنوان معین این استان ها برای رفع چالش ها و مشکلات بیکاری تعیین شود و همچنین با برگزاری جلسه با اعضای حساب پیشرفت و عدالت اقدامات لازم برای فعال شدن بیش از گذشته این حساب اجرایی شود.

دکتر مخبر با تأکید بر اینکه تا زمانی که ایده ها، خلاقیت و منابع مردم به صحنه اقتصادی وارد نشود، شعار جهش تولید با مشارکت مردم محقق نخواهد شد، گفت: فعال کردن مردم در عرصه اقتصاد مهمترین اولویت استان ها بویژه این ۶ استان است و باید بسترها و کانون هایی به تناسب ظرفیت استان ها برای اشتغال زایی با تکیه بر بنگاه های کوچک و متوسط شکل گیرد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر هیئت دولت،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه و استانداران اردبیل، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، لرستان و کرمانشاه حضور داشتند، گفت: دولت با اعطای زمین، مجوز و تسهیلات بانکی در کنار استانداران این ۶ استان است تا با تهیه بسته های جذاب سرمایه گذاری بستر فعالیت و توسعه صنعتی و اقتصادی این استان ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه به صحنه آوردن مردم در عرصه اقتصاد باید جزو ملاک های جدی استانداران باشد، تأکید کرد: وزارتخانه های اقتصاد، کشور و تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه طی جلسات منظم برنامه تحولی بیکاری برای رسیدن به نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد در این ۶ استان را تدوین کنند.

دکتر مخبر از استانداران این ۶ استان خواست علاوه بر اولویت دهی به کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و با بررسی میدانی در شهرک های صنعتی و ارائه حمایت ها و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز، این کارخانه ها هرچه سریعتر به مدار تولید بازگردند.

در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه گزارشی از نرخ بیکاری استان های بالاتر از نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: با تلاش های دولت سیزدهم در سایر استان ها نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است تا جایی که در برخی از استان ها نرخ بیکاری به کانال ۷ درصد و زیر این آمار رسیده است.

وزیر کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۹۱ هزار و ۴۹۰ سهمیه ابلاغی برای استان ها در زمینه اشتغال مرزی و فارغ التحصیلان و سایر بخش ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: واگذاری پروژه ها به خود استانداری ها و تفویض اختیار از برنامه های وزارت کشور برای کاهش نرخ بیکاری در استان ها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز تأکید کرد: بیش از ۱۵ استان در کشور نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد داشته اند که با تلاش های دولت به ۱۰ استان رسیده است.وی افزود: استان ها باید سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری هدایت و تشویق کنند که در این راستا شرکت های پیشران و استان های معین برای حل مشکلات بیکاری این ۶ استان باید به میدان بیایند.

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)‌ نیز با تأکید بر لزوم همکاری بانکها و نهادهای حمایتی برای طرح های اشتغال زایی گفت: در کمیته امداد ۲۸۹ هزار مستعد شغلی شناسایی شده اند که با تسهیل گری،‌ راهبری شغلی و حمایت های مالی می توان اشتغال پایدار آنان را تضمین کرد تا از تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج شوند.



اوقات شرعی
آب و هوا