+ 0 -
ADA

استاندارکرمانشاه:

استان کرمانشاه در شاخص های مسکن، صعود جهشی داشته است/ اعطای وام بانکی پیش از سهم آورده مردم، پیشنهاد کرمانشاه بود که ملی شد/ محله جلوخان می تواند به قطب گردشگری شهری در غرب کشور تبدیل شود


استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این استان در ارتقای شاخص های مسکن، از جمله احیای بافت فرسوده صعود جهشی داشته است، گفت: محله جلوخان کرمانشاه با بیش از ۳۰ بنای قدیمی قابلیت تبدیل به قطب هتل‌های سنتی در غرب کشور را داراست.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمانشاه؛ محمدطیب صحرایی عصر روز یکشنبه در سومین نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان که با حضور دکتر آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون عمرانی استانداری و مدیران عضو برگزار شد؛ با اشاره به صعود جهشی استان در شاخص های حوزه مسکن نوان کرد: در زمان آغاز به کار تیم مدیریتی جدید، تنها ۱۰ درصد زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی شناسایی شده بود ولی امروز با تلاش‌های بسیار گسترده و جهادی، استان کرمانشاه از انتهای جدول به نیمه بالایی جدول رسیده است.

وی افزود: در حوزه تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت نیز استان کرمانشاه در جمع ۵ استان برتر کشور قرار دارد.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش عنوان کرد: بسته‌های تشویقی که برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده تنها به شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن محدود می‌شود در حالیکه این بسته‌ها باید به میراث فرهنگی و دیگر مجموعه‌ها نیز تعمیم داده شود.

 وی عنوان کرد: این راهکار انگیزه‌های بیشتری به ساکنین بافت فرسوده برای نوسازی بناهای خود می‌بخشد.

صحرایی یادآور شد: در برخی از شهرهای استان به ویژه کرمانشاه، بافت‌های فرسوده و بافت تاریخی با هم همپوشانی دارند و برای موفقیت طرح‌های نوسازی در این بافت‌ها نیازمند برطرف شدن برخی خلاء های قانونی هستیم. 

 وی ایجاد دسترسی های مناسب را یکی از نیازهای جدی شهرک های حاشیه‌ای دانست و گفت: برای اجرای این طرح ها نیازمند ارایع بسته‌های تشویقی مناسب از سوی وزارتخانه‌های مختلف و افزایش اختیارات درون استانی هستیم.

 استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش در مورد اعطای وام بانکی پیش از سهم آورده مردم، گفت: این طرح به پیشنهاد کرمانشاه در سطح ملی مطرح و تصویب شد و  جهش ایجاد شده در حوزه مسکن استان ناشی از اجرای این طرح ایتکاری است.

وی تاکید کرد: اثرگذاری بهتر این طرح مستلزم اهتمام و تسریع بانک‌ها در پرداخت تسهیلات این حوزه است.

استاندار کرمانشاه افزود: یک دغدغه مهم ما تبدیل بافت فرسوده از تهدید به فرصت است؛ فرصتی برای سرمایه گذاری، تقویت معیشت، اشتغالزایی و جذب گردشگر.

صحرایی وجود بافت های تاریخی در دل بافت های فرسوده را یک فرصت برای رونق اقتصادی و اشتغال در این مناطق توصیف کرد و گفت: محله جلوخان کرمانشاه با بیش از ۳۰ بنای قدیمی قابلیت تبدیل به قطب هتل‌های سنتی در غرب کشور را داراست و این یک فرصت ارزشمند برای ايجاد يک تحول اقتصادی در این محله محسوب می شود.

وی یادآور شد: برخی از بناهای این محله به صورت هتل های سنتی  باز سازی شده اند و از ۲۵ تا ۴۰ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند‌.

مدیر ارشد استان خاطرنشان کرد: اضافه شدن میراث فرهنگی به عنوان یکی از مجموعه‌های تصمیم‌گیر در بافت‌های فرسوده می تواند به اجرای این طرح‌های اقتصادی با محوریت گردشگری در این بافت‌ها کمک کند‌‌.

در این نشست گزارشی پیرامون سیاست‌های استان در راستای تشویق و مساعدت به ساکنین محلات هدف به منظور نوسازی مسکن ارائه شد.

همچنین گزارش عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری استان در سال های 1402 و 1403 ارائه گردید.

ارائه گزارش درخصوص تصویب و اجرای مشوقات شهرسازانه در محدوده‌های هدف و عملکرد تخصیص قیر رایگان به شهرداری ها از دیگر دستورکارهای این نشست بود.



اوقات شرعی
آب و هوا