+ 0 -
ADA



دیدار مدیرکل گمرک استان کرمانشاه و فرماندار سرپلذهاب با مدیر اجرایی اقلیم کردستان عراق در خصوص بازگشایی مرز تیله کوه


فرماندار سرپل ذهاب ، مدیر کل گمرک استان کرمانشاه ، فرماندهان نظامی و هئیت همراه با جلیل صابر مصطفی مدیر اجرایی اقلیم کردستان عراق و هئیت همراه مسولین کشور عراق در نقطه صفر مرزی جهت آخرین وضعیت بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه دیدار کردند.

فرماندار سرپلذهاب نورالدین فرزادی پور در حاشیه این دیدار گفت: امروز توفیقی دست داد که میزبان مدیر اجرایی گمرک اقلیم کردستان به اتفاق هیئت همراه باشیم و در معیت مدیرکل گمرک استان کرمانشاه جلسه ای در ارتباط با بازگشایی بازار تیله کوه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مذاکرات خوبی انجام شد، اراده هر دو کشور در بازگشایی بازارچه تیله کوه است،گفت: مقدمات کشورایران در خصوص بازارچه فراهم شده و تمهیدات لازم برای زیرساخت‌های بازارچه صورت‌گرفته ، طرف اقلیم کردستان هم تقریباً اراده جدی دارد برای بازگشایی بازارچه و طرح و نقشه زیرساختی را تهیه کردند.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد مشخصات فنی و اجرایی را به مرحله اجرا در بیارند، تقریباً طبق گفته خودشان نیاز به ۸ ماه وقت دارند، اما با توجه به اینکه ما نیاز داریم سریعتر این بازارچه راه اندازی شود، بنا شد که موقتا از طریق کانکس و استقرار در  عوامل اجرایی زمینه بازگشایی بازارچه فراهم گردد.

وی یادآور شد: خوشبختانه این اراده هر دو کشور بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی ظرف ۱۰ روز آینده توافقات و مذاکراتی که صورت گرفته ،نتیجه را رسما به جمهوری اسلامی و استان کرمانشاه اعلام کنند که انشاالله زمینه اجرای مفاد توافقات در سطح مقامات بالاتر فراهم شود.

در ادامه مدیرکل گمرک استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر ۵۰ مرز رسمی دارد،گفت: طبق توافقاتی که سالیان گذشته صورت گرفته و امروز هم مدیر اجرایی گمرک اقلیم کردستان به مرز تیله کوه آمده تااز نزدیک شرایط مردم و زیرساخت‌ها را ببینند و اگر مسائل و مشکلاتی دارند پیگیری کنند و از طریق اقلیم این مسائل و مشکلات حل شود .

وی بیان کرد: از نظر گمرک جمهوری اسلامی هم مقدمات کار فراهم است، اعلام آمادگی می‌کنیم که انشالله بتوانیم در اسرع وقت در صورتی که طرف عراقی اعلام آمادگی کنند، در اسرع وقت در بحث تشریفات کالاهای صادراتی در این مرز  بتواند به عنوان ششمین مرز استان کرمانشاه هم با قسمت عربی و دولت مرکزی و هم با قسمت اقلیم  فعالیت داشته باشند که مردم منطقه شهرستان سرپلذهاب بتوانند از این مزیت مرز  استفاده داشته باشد.

صابر جلیل ، مدیر اجرایی اقلیم کردستان عراق در ادامه به خبرنگار ما گفت: طبق توافقات انجام شده با مسئولین گمرک کشور ایران، تلاش خواهیم کرد نتیجه این توافقات به مقامات بالادست ارجاع و در نهایت ظرف چند روز آینده نسبت به فعالیت و بازگشایی مرز تیله کوه اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: در رابطه بااین موضوع اقلیم کشور عراق آمادگی کامل را دارد در این زمینه مشکلات مربوطه را بررسی و برطرف خواهد نمود.



فرماندار
اوقات شرعی
آب و هوا