+ 0 -
ADA

فرماندار پاوه در برنامه رادیویی صدای شهر

تشریح برنامه ها و پاسخگویی به سوالات مردم


دکتر اردشیر رستمی فرماندار پاوه با حضور در برنامه رادیویی صدای شهر پاسخگوی سوالات و مطالب شهروندان شد.

 

فرماندار پاوه در این برنامه رادیویی در خصوص توسعه شهرستان و برنامه های آن گفت: در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نام گذاری شد برنامه ریزی هایی در شهرستان پاوه صورت گرفته است که ان شاالله از همه ی ظرفیت های شهرستان برای بحث اشتغال و رونق تولید استفاده می شود .

 

وی با اشاره به فرصت مرز شوشمی برای توسعه و اشتغال زایی در شهرستان افزود: یکی از این فرصت ها مرزشوشمی است که در بحث صادرات و واردات نقش بسزایی در اشتغال دارد که در این باره اشتغال 400 کارگر به صورت مستقیم  و 150 راننده کامیون بومی در مرز یکی از آنها است.

 

دکتر رستمی ادامه داد و گفت :در پی آن هستیم که از مرز در زمینه های دیگر هم بهره ببریم. که با وجود حدود 18000 کارت مرزی که از طریق تجّاری که در امر واردات کالا مشغول هستند از فرصت های مرزی استفاده می شود و از مزایای آن بهرمند می شوند.

 

وی با بیان اینکه اخیرا نیز اداره راهداری و حمل و نقل جاده ا ی مسئولیت تامین زیرساخت های مرز شوشمی را عهده دار شده است گفت: ان شاالله وضعیت مرز شوشمی روز به روز بهبود پیدا کند.

 

فرماندار پاوه افزود: این مرز به صورت بازارچه بوده است که سازمان همیاری ها و شهرداری ها متصدی آن بود اما اخیرا اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای این مسئولیت را پذیرفته است و در حال گسترش زیرساخت های آن است. یکی از علت هایی که باعث تاخیر در تامین زیرساخت های این مرز شده است این است که مرز شوشمی از طرف ایران مرز رسمی است ولی هنوز از طرف دولت مرکزی عراق به عنوان مرز رسمی شناخته نشده است. ان شاالله با رسمی شدن از طرف کشور عراق شاهد تردد مسافر و رونق بیشتر مرز شوشمی باشیم.

 

دکتر رستمی در ادامه سوالات و درخواستهای مردم به موضوع ترافیک شهری پاوه اشاره داشت و گفت: بحث ترافیک شهر پاوه و شهرهای اقماری(نوسود،نودشه ،باینگان،بانه وره) آن برمیگرده به توپوگرافی و بحث جغرافیایی آن که منجر به ترافیک شده است اما ناگزیر هستیم به تناسب وضع موجود برنامه ریزی داشته باشیم. برنامه های کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت برای برون رفت از مشکل ترافیم پاوه پیش بینی کرده ایم. که در برنامه های کوتاه مدت ، محدودیت ترافیکی برای خودروهای سنگین ایجاد کرده ایم و در بعضی از خیابان های پرتردد یک لاین را پارک ممنوع اعلام کردیم. برنامه های میان مدت ما این است که برای کاهش خودروهای تک سرنشین و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی کنیم و زوج و فرد کردن تردد در بعضی از معبرها را هم در دستور کار داریم. اما برای برنامه های بلند مدت بحث کنار گذر پاوه مطرح است که تلاش های خوبی توسط جناب آقای دکترلهونی نماینده ی محترم مردم در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و آن را هم به عنوان یکی از پروژه های پیشنهادی در سفر رئیس جمهور به پاوه که ان شاالله در آینده ای نزدیک صورت میگیرد در نظرگرفته ایم و امیدواریم اعتبار خوبی از طرف وزارت راه و شهرسازی برای آن اختصاص داده شود.

 

فرماندار پاوه در خصوص سوالات متعدد درباره مشکل کمبود آب بانه وره گفت: کمبود آب بانه وره چیز جدیدی نیست و بعد از سالیان سال هنوز مردم بانه وره از نعمت کم آبی رنج می برند و بعد از سال ها از عمر انقلاب این زخم همچنان وجود دارد. با توجه به اینکه بنده حدود دو ماه است که درخدمت مردم شهرستان پاوه می باشم و با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم قسمت عمده آب بانه وره از چاه های منطقه تامین می شود.به همین دلیل اکنون دستگاه های مربوطه در حال تعیین ظرفیت پمپاژ چاه روستای لاران هستند و سعی داریم در کوتاه ترین زمان ممکن این امر انجام پذیرد تا ان شاالله بعد از تعیین ظرفیت پمپاژ و از مازاد مصرف شرب مردم و باغات روستاهای میرعبدلی و لاران آب این چاه را به شهر بانه وره هم اختصاص دهیم و مشکل آنها نیز حل شود.

 

وی در خصوص شبکه فرسوده توزیع آب شرب پاوه نیز گفت: مدتی شهر پاوه مشکل تامین آب شرب را داشت اما اکنون از طریق سراب هولی و هانه کوان مشکل آب شرب پاوه حل شده است. در بحث تعمیر فرسودگی شبکه ی آب و فاضلاب، استان ها به صورت کج دار و مریض اعتباراتی را به شهرستان ها اختصاص داده اند اما امروزه نگهداری از شبکه ی آب و فاضلاب خودگردان شده است و آبفا باید درآمدی از طریق فروش آب داشته باشد تا بتواند در زمینه ی نگهداری و تعمیر شبکه ی توزیع هزینه نماید. اما بدلیل اینکه درآمد آبفا کفاف هزینه های بازسازی یا نوسازی شبکه توزیع آب را نمی دهد تامین این هزینه ها از طریق جذب اعتبارات ملی یا استانی  جز اولویت های کاری ما قرار گرفته است و ان شاالله این مهم صورت پذیرد.

 

دکتر اردشیر رستمی در پاسخ به سوال شهروندان مبنی بر اینکه چرا بعد از 10 سال هنوز واحدهای مسکن مهر ما را تحویل نداده اند. لطفا شما چاره ای بیاندیشید گفت : هدف گذاری مسکن مهر پاوه برای 1024 واحد بود که به دلیل عدم استقبال مردم به 620 واحد تقلیل پیدا کرد که از این تعداد 400 واحد تحویل متقاضیان شده است و 180واحد تا یک ماه آینده تحویل داده خواهند شد و برای 40 واحد باقیمانده بحث اتصال به شبکه فاضلاب مطرح است که در دست اقدام است و بنده روز شنبه جلسه ای با اداره راه و شهرسازی و آبفا خواهم داشت و ان شاالله این مشکل هم مرتفع خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوالی که چه برنامه ای برای مقابله با متجاوزین به محیط زیست، ساخت و سازهای ویلاهای ناهمخوان با وضعیت زیست بوم منطقه  و تعدّی به چشمه های عمومی آب در شهرستان پاوه دارید گفت : دوست دارم اینجا روشنگری نمایم و وظیفه ی دستگاه ها را یادآوری نمایم. درست است که فرماندار نماینده عالی دولت در شهرستان است اما بخشی از این کارها به دستگاه قضایی مرتبط است. امروزآنچه که به عنوان تعدی به منابع طبیعی و محیط زیست صورت می گیرد اگر منابع ملی باشد وظیفه ی منابع طبیعی است که پیگیری نماید اما بحث ساخت و سازهای خارج از قاعده و قانون مقرر در زمین های کشاورزی، وظیفه ی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است که به دادستان اطلاع دهد و دادستان هم مطابق قانون با آنها برخورد نماید.خوشبختانه امروز با تلاش های رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اقای دکتر توسلی زاده و معاون پیشگیری از وقوع جرم ایشان اقای دکتر نیکزاد عباسی در بحث اراضی ملی و منابع طبیعی شورایی فعال شده است که وظیفه ی قانونمند کردن برخورد با متجاوزین به اراضی ملی  و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را بر عهده دارند.

 

فرماندار پاوه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص بازار گفت :در ماه فروردین و اردیبهشت در بحث تنظیم بازار عملکرد خوبی داشتیم. جلسات تنظیم بازار را دو هفته یکبار برگزار نمودیم. در ماه فروردین  و اردیبهشت 990 مورد بازرسی داشتیم که 79 پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.در بحث عادلانه سازی یارانه ها 480 مورد بازرسی داشتیم که 29 پرونده برای متخلفین تشکیل شد. 14 گشت مشترک در شهرستان پاوه انجام دادیم. بخشداران هم در تیم های بازرسی و نظارت حضور داشتند و الحمدلله امروز در بحث ارزاق عمومی هیچ مشکل و کمبودی نداریم. مقداری گلایه مندی مردم در مورد تورم وجود دارد که افزایش قیمت ها پیش بینی نشده بود. دولت با حذف ارز ترجیحی بعضی کالاها سعی در عادلانه سازی پرداخت یارانه ها داشت این اقدام کاملا کارشناسی و مورد تایید سه قوه بود و مطمئن هستم مردم هم وقتی مسائل فساد و تبعیض را که در پس این مسائل خوابیده بود بفهمند از این طرح استقبال خواهند کرد. اما گلایه ی مردم از گرانی کالاهایی بود که در هدف گذاری های دولت مطرح نشده بودند و گرانی این کالاها به دلیل کم لطفی برخی از کاسبین بود که این کالاها را هم مشمول گرانی کرده بودند. اما با سیاست گذاری که سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام در بحث قیمت ها انجام خواهد داد جلوی این گرانی گرفته خواهد شد و ما هم نظارت های خود را تشدید خواهیم کرد.

 

 

 

وی درپاسخ به سوال دیگری که چرا در شهرستان پاوه با وجود توپوگرافی سخت حریم راه ها برای تاسیس مجتمع های گردشگری بسیار زیاد است گفت : یکی از مطالبات مردم پاوه بحث تقلیل حریم است. موقعیت پاوه با موقعیت ساوه تفاوت دارد و نمی شود حریمی که در ساوه برای ساخت و سازها رعایت می شود در پاوه هم اعمال شود لذا ما هم به عنوان یک مطالبه آن را پیگیری خواهیم کرد. اگر ما بخواهیم این حریم راه را در شهرستان پاوه رعایت نماییم هیچ اتفاقی در توسعه ی گردشگری و اشتغال آن نمی افتد.چون 8 درصد اراضی شهرستان کشاورزی است و92 درصدکوه و جنگل است و اگر کسی بخواهد طرح اشتغال زایی اجرا نماید با موانع مختلفی روبه رو خواهد شد این موانع قانونی هستند و بنده در سفر ریاست جمهوری پیگیر آن خواهم شد که جوانان ما از 8 درصد اراضی باقی مانده بتوانند استفاده نمایند.

 

وی در خصوص مشوقها برای سرمایه گذاران در پاوه گفت : با ثبت جهانی اورامانات که تمام مساحت شهرستان پاوه هم در محدوده ی ثبت شده قرار گرفته است گردشگری در پاوه در مسیررشد قرار گرفته است. حضور گردشگر یعنی توسعه، یعنی اشتغال و به متقاضیان طرح های گردشگری تسهیلات پرداخت خواهیم کرد. در سنوات گذشته اقامتگاه های بومگردی؛مجتمع های گردشگری و خانه مسافرهای زیادی در پاوه تاسیس شدند اما وقتی هدف گذاری توسعه ی پاوه را بر اساس توسعه ی گردشگری قرار دادیم از طرح های اشتغال زایی در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

 

فرماندار پاوه در خصوص حل مشکل آب روستای سریاس گفت: مسئله ای آب شرب در شهرستان پاوه به صورت مسئله ی جداگانه و منحصر بفرد وجود دارد. آب روستای سریاس از چشمه ای تامین می شود که در فصل تابستان دبی آن کم می شود. با پیگیری های بخشداری باینگان قرار است قراردادی با صاحب چاه مجاور روستا منعقد شود که ان شاالله مشکل کم آبی این روستا کم خواهد شد.

 

این مقام دولتی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع شهرک های صنعتی پاوه پرداخت : شهرک صنعتی پاوه مثل شهرک صنعتی سایر شهرستان ها فعال است. ما 11 واحد صنعتی داریم که در حوزه ی قطعات بتونی، خوراک دام و طیور و داروهای مکمل فعالیت انجام می دهند. 5 واحدراکد داریم که شامل کارخانه ی تولید فوم، کارخانه نوشابه ، تولید ذغال هستند که به دلیل عدم داشتن سرمایه در گردش راکد شده اند که انشاالله در کارگروه رفع موانع تولید مشکل این واحد ها برطرف و به چرخه ی تولید بازگردند.

 

فرماندار پاوه در خصوص تعاملاتش با مردم گفت: بنده روزهای دوشنبه از ساعت 8 صبح تا 15 برنامه ی ملاقات عمومی دارم و مردم می توانند در این روز به فرمانداری مراجعه نمایند. علاوه بر این از روستاهای سطح شهرستان بازدید می کنم و از نزدیک با مردم دیدار و مسائل و مشکلات آنها را پیگیری خواهم کرد.بنده به همراه بخشدار و شورای اداری به روستای دشه رفتم و برای رفع مشکلات آنها مصوباتی داشتیم و میتوانید از مردم دشه بپرسید که آیا اجرایی شده اند یا نه؟ همچنین از روستای تشار ،شهرهای نوسود، نودشه ، باینگان و بانه وره هم بازدید داشتم  و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی نمودم و اقداماتی برای رفع مشکل آنها هم انجام شده است.

 

وی در خصوص سوالی دیگر درباره خسارت باغات خشک شده و جلوگیری از خشک شدن مابقی باغات چه برنامه ای دارید؟ و طرح انتقال آب سد داریان به کجا رسید؟ گفت: مردم مطالبه ی بجا و بحقی دارند و ضرب المثل آب در کوزه ما تشنه لبان می گردیم مصداق مردم پاوه است. سد داریان و سد هیروی امروز امکان استفاده مردم پاوه از آن منتفی است. زمانی که آیت الله رئیسی رئیس قوه ی قضائیه بودند و به پاوه سفر نمودند مردم پاوه این مطالبه را مطرح نمودند. امروز بین 10 تا 12 میلیون متر مکعب آب از سد داریان برای شهرستان پاوه در نظر گرفته شده است که اگر با این موضوع موافقت شود بنده فکر می کنم مشکل  آب باغات برای همیشه حل خواهد شد. اما برای جلوگیری از خشک شدن باغات میراب تعیین نمودیم تا مدیریت تقسیم آب را انجام دهند تا تنش آبی صورت نگیرد و مردم هم با ما همکاری کنند تا انشاالله تا زمانی که آب پایدار به پاوه برسد مشکلی پیش نیاید. اما مردم بیمه کردن باغات خود را فراموش نکنند تا در برابر خشکسالی و حوادث احتمالی بیش از این متضرر نشوند.

 

 

 

 

 



فرماندار
اوقات شرعی
آب و هوا