+ 0 -
ADA

معاون اقتصادی استاندار:

۵۰ پروژه کلیدی، کرمانشاه را متحول می‌کند


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از تعریف و پیگیری ویژه ۵۰ پروژه کلیدی خبر داد و گفت: این پروژه‌ها جریان اقتصاد و تولید استان را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند و مردم تا پایان سال این موضوع را لمس می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه و به نقل از ایرنا هدایت حاتمی در گفت و گویی افزود: این ۵۰ پروژه در سه سطح مشاغل کوچک و خانگی، مشاغل و بنگاه های متوسط و طرح ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی دسته بندی شده‌ است و به صورت مستمر پیشرفت آنها را پیگیری می کنیم.

حاتمی با بیان اینکه تکمیل هر یک از این پروژه ها می تواند منجر به تحرک جدی در بخش خود شود، درباره جزییات آنها گفت: این ۵۰ پروژه در حوزه های سرمایه گذاری در بخش بهداشت و احداث بیمارستان های خصوصی، بخش صنعت با احداث بنگاه های بزرگ، حوزه نفت و پتروشیمی، بخش گردشگری و خدمات شهری، احداث سردخانه ها، گلخانه ها، بخش دامپروری و شیلات، حوزه حمل و نقل و لجستیک و توسعه تجارت خارجی تعریف شده‌ است.

به گفته معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، این طرح ها با محوریت بخش خصوصی در حال پیشرفت است و علاوه بر برنامه‌های عمرانی جاری است که با اعتبارات دولتی در حال پیگیری است.

حاتمی وعده داد که این ۵۰ پروژه کلیدی تا پایان سال ۹۹ در سه مرحله ایجاد، توسعه و بهره‌برداری به جایی برسد که مردم استان تحرک و تحول اقتصادی در کرمانشاه را لمس کنند.

از پارک آبی تا نخلستان و پتروپالایش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تعدادی از طرح های مهم را هم مثال زد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه گردشگری طرح احداث تله کابین طاق بستان را داریم که تقریباً با سرمایه‌گذاری خارجی در حال ساخت است؛ احداث پارک آبی و هتل پارک آبی، ساخت هتل شیرین در محدوده پارک شیرین شهر کرمانشاه و چندین طرح در محدوده سراب قنبر از دیگر پروژه های مهم حوزه گردشگری است.

حاتمی به پروژه های بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: در این بخش نخلستان بزرگ قصرشیرین را داریم که سه هزار هکتار آن قطعی شده، طرح ۵۰۰ هکتاری گندمبان، گلخانه های ۲۵ هکتاری اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب و حیدرآباد هرسین هم از دیگر طرح‌های مهم این بخش است.

در حوزه نفت و پتروشیمی نیز حاتمی گفت: ساخت پترو پالایش آناهیتا از پروژه‌های بزرگ و ملی این بخش است و نیز احداث پتروشیمی اسلام آبادغرب، توسعه پتروشیمی کرمانشاه و احداث صنایع پایین دست پتروشیمی های استان هم در این حوزه تعریف شده است.

او درباره طرح‌هایی که برای بهبود وضعیت حمل و نقل و صادرات استان تعریف شده و در حال پیگیری است، اظهار داشت: در این زمنیه توسعه حمل و نقل استان با احداث زیرساخت مناسب و توسعه پایانه های شوشمی، شیخ صله، سومار و پرویزخان در دست پیگیری است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه به پروژه های مهم بخش صنعت هم گریزی زد و گفت: در این حوزه طرح های بیواتانول و بیوایمپلنت تقریباً در مراحل نهایی خود قرار دارد و توسعه کارخانه کرپ ناز و افتتاح کارخانه قوطی زمزم هم در دستور کار است.

 

حضور چینی‌ها و رونق کاشی استان

حاتمی به ۲ پروژه تولید کاشی با سرمایه گذاری چینی ها هم اشاره کرد و گفت: البته شیوع ویروس کرونا این موضوع را تحت تاثیر قرار داده اما امیدوارم که امسال به بهره‌برداری برسند.

او افزود: برخلاف تصور اولیه برخی منتقدان، حضور سرمایه گذاران چینی در بخش کاشی استان نه تنها مانعی برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی نیست بلکه نقطه عطفی در صنعت کاشی و سرامیک ایران خواهد بود.

حاتمی به تلاش و برنامه تولیدکنندگان داخلی کاشی و سرامیک برای تولید بیشتر اشاره کرد و گفت: هم اکنون کارخانه کاشی بیستون با سقف ظرفیت تولیدی در حال فعالیت بوده و در حال طراحی یک مجتمع جدید است.

او همچنین گفت: کاشی کاژه نیز علاوه بر افزایش حدود پنج برابری تولیدات خود، برنامه توسعه کارخانه را هم در دستور دارد و خط تولید جدید آن تا یکی دو ماه آینده راه اندازی می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از راه اندازی صنعت لعاب در کارخانجات کاشی و سرامیک استان نیز خبر داد و گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار بزرگ است.

مهار بیکاری با سرمایه‌های بزرگ ممکن است

 

او اظهار داشت: رشد شتابان سرمایه گذاری در استان در بخش های مختلف به صورتی است که بخش ‌های زیرساختی استان باید به شدت تلاش کنند تا خود را به تقاضاهای سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی برسانند تا با کمبود زمین مواجه نشوند و این یک خبر بسیار خوب است.

به اعتقاد حاتمی، "فضای کسب و کار استان اکنون به سمت مناسبی در حال حرکت است و فرایند بروکراتیک تولید، کمتر و در قالب یک سامانه یکپارچه، ساده تر شده و امیدواریم همه این اقدامات به مواد اولیه، تولید، شغل و صادرات منجر شود."

حاتمی با بیان اینکه ما امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری برای استان را پیش بینی کرده ایم گفت: برای ایجاد تحول ملموس در کرمانشاه نیازمند جذب رقم های دو تا سه برابر این اعداد هستیم آن هم به صورت مستمر و با پیگیری مجدانه با سازماندهی همه دستگاه های استان تا بتوان به ریشه‌کن شدن معضل ریشه‌دار بیکاری امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.



اوقات شرعی
آب و هوا