+ 0 -
ADA

دكتر حاتمي:

کمک به پایداری مشاغل و تثبیت جمعیت در مرزها از مهمترين اهداف در استان است


معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري گفت: مراقبت از اشتغال در مرزها، کمک به پایداری مشاغل مرزی و تثبیت جمعیت در این مناطق از مهمترین اهداف و برنامه هايي است كه با جديت در استان كرمانشاه مورد پيگيري قرار مي گيرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري كرمانشاه و به نقل از خبرگزاري ايسنا؛ جلسه همفکری و هم انديشي معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري كرمانشاه با مسئولین بنیاد برکت و همچنین مدیران اقتصادی استان در استانداری به منظور کمک به اشتغال مرزنشینان و خصوصا کولبران برگزار شد تا بهترین شیوه و ساز و کار برای ساماندهی اشتغال مرزنشینان در نظر گرفته شود.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این جلسه ساماندهی مبادلات مرزی را یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام دانست و گفت: مراقبت از اشتغال در مرزها، کمک به پایداری مشاغل مرزی و تثبیت جمعیت در این مناطق یکی از مهمترین مواردی است که همواره به آن پرداخته می‌شود و در استان مرزی کرمانشاه نیز این مهم را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه زندگی در جوار مرز دشواری‌های خاص خود را دارد، یادآور شد: یکی از روش‌هایی که در این مناطق می‌توان به آن تکیه کرد، گسترش تجارت بین دو کشور ایران و عراق در مرزها خصوصا در بعد واردات است که هم اکنون نسبت به صادرات رقم بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

حاتمی به شرایطی که دولت با در نظر گرفتن تخفیف 700 هزار تومانی برای هرد فرد از محل سود بازرگانی در نظر گرفته یاد کرد که می‌تواند به توسعه تجارت در بعد واردات کمک کند و برای مرزنشینان نیز درآمدزایی داشته باشد و ادامه داد: نزدیک به 21 هزار خانوار در استان کرمانشاه می‌توانند از این مزیت منتفع شوند.

وی تاکید کرد: با این وجود نمی‌توانیم صرفا به برنامه‌های تجاری تمرکز کنیم و باید به ایجاد مشاغل دیگری در مرزها نیز توجه کنیم و برای آنها مدل و ساز و کار مشخص تعریف کنیم  و در کنار آن مدلی هم برای حمایت از اشتغال موجود در نواحی مرزها خصوصا روستاها داشته باشیم.

به گفته این مسئول، در صورت نیاز باید آموزش‌های لازم برای مرزنشینان در نظر گرفته شود و یا حتی پشتیبان‌هایی برای کمک به پیشبرد طرح‌های اشتغالزا بین آنها مشخص شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از آمادگی بنیاد برکت برای کمک به اشتغال مرزنشینان یاد کرد و ادامه داد: اگرچه بنیاد برکت سقف خاصی برای ایجاد اشتغال در این مناطق در نظر گرفته، اما اگر بتوانیم خوب کار کنیم می‌توانیم این سقف را افزایش دهیم.

حاتمی اضافه کرد: منابعی هم در داخل استان در اختیار داریم که می‌توانیم از آنها نیز برای کمک به ایجاد اشتغال در روستاهای مرزی و یا شهرهایی مانند نوسود و نودشه استفاده کنیم.

هادی جوهری معاون توسعه کارآفرینی و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت نیز در این نشست با اشاره به طرح‌های  اشتغالزایی این بنیاد و تلاش برای بالا نگه داشتن پرچم اشتغال در کشور، گفت: این برنامه‌ها در دو سطح دنبال می‌شود که یک سطح مربوط به کسب و کارهای خرد و خانگی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای این طرح تاکنون نزدیک به 60 هزار اشتغال خرد و خانگی در استان‌های مختلف کشور ایجاد شده، افزود: این تعداد تا پایان امسال به 100 هزار شغل خواهد رسید که 500 نفر مجری و تسهیل گر برای اجرای این طرح‌ها در سراسر کشور داریم.

عضو هیات مدیره بنیاد برکت سطح دوم فعالیت‌های اشتغالزایی بنیاد برکت را نیز مربوط به حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط دانست و عنوان کرد: طی حدود یک یا دو سال اخیر از نزدیک به 400 شرکت حمایت کرده ایم و حتی بسیاری از این شرکت‌ها پشتیبان‌هایی برای کسب و کارهای خرد خانگی شدند.

جوهری از تمرکز بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال در استان‌های مرزی و کمک به معیشت مرزنشینان نیز یاد کرد و افزود: در این بخش نیز عمدتا بر سه استان مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی تمرکز داریم تا به رفع معضل بیکاری مردم این مناطق کمک کنیم.

وی از اجرای 3500 طرح خرد در روستاهای مرزی شامل 484 روستا در امسال خبر داد و اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها برای بیش از 10 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

معاون توسعه کارآفرینی و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت اظهار کرد: بیش از 2500 طرح از این تعداد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است.

جوهری از هشت رسته شغلی اصلی که در این طرح‌ها در نظر گرفته شده هم یاد کرد که شامل دامداری سبک و سنگین، پرورش زنبور عسل، پرورش طیور، تولیدی پوشاک، صنایع دستی، آبزی پروری، خدمات گردشگری و مشاغل فنی است.

وی ادامه داد: کار دیگری که امسال با هدف حمایت از اشتغال در مناطق مرزی انجام دادیم همکاری با دانشگاه علم و صنعت در قالب طرح "کاک برکت" بود که کاک مخفف سه استان کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان به عنوان مشمولین این طرح است.

به گفته جوهری، در قالب این طرح از ایده‌ها و پیشنهادات نوآورانه برای کمک به ایجاد اشتغال حمایت خواهد شد و هدف اصلی آن نیز جلب مشارکت خود مردم است.

در ادامه این نشست مدیران استان نیز به بیان پیشنهادات خود برای بهترین شیوه ایجاد اشتغال در مناطق مرزی پرداختند.



اوقات شرعی
آب و هوا