+ 0 -
ADA



نو شدن چهره قصرشیرین در سایه خدمات دولت تدبیر و امید


شهرستان مرزی قصرشیرین در جریان زلزله مهیب و مرگبار ۷.۳ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ دچار خسارات مادی و جانی بسیاری شد که اینک با گذشت ۲ سال و هشت ماه از این حادثه دلخراش، باتلاش و اهتمام دولت تدبیر و امید برای بازسازی واحدهای مسکونی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی چهره این منطقه نونوار شده است.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد که در این حادثه دلخراش براساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.


این زلزله علاوه بر خسارت های فراوان مادی، ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم نیز بر جای گذاشت و از آن جا که پس لرزه های بسیار زیاد و زلزله ها در این منطقه تداوم داشت در چهارم آذر سال ۹۷ بازهم قصرشیرین باشدت  ۶.۴ ریشتر لرزید که در این حادثه جراحت این منطقه که هنوز از زخم زلزله ۹۶ التیام نیافته بود بازهم بیشتر شد و نتیجه آن افزایش چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده و مصدوم شدن ۷۷۱ تن از مرزنشینان این منطقه بود.


طبق اعلام هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، ۲ زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری آبان سال ۹۶ و ۶.۴ ریشتری آذر سال ۹۷ در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان کرمانشاه خسارت وارد کرد که برای پاک کردن این حجم از ویرانی همتی بلند و دستانی توانا لازم بود که با تدبیر دولت و صبر مردم زلزله زده آثار خرابی ها تا حد بسیار زیادی زدوده شد.


طبق وعده ای که مسوولان ارشد استان کرمانشاه به زلزله زدگان داده بودند قرار شد که تمامی واحدهای آسیب دیده تا پایان سال ۹۸ تکمیل شود که این وعده تقریبا تحقق یافت اگرچه گرانی، تورم، مشکلات اقتصادی و بحران کرونا نیز بی تاثیر نبود اما در سایه تلاش و خدمات ارزنده دولت تقریبا مردم واحدهایشان را از نو ساختند و جز افرادی که خود دیر اقدام به بازسازی و یا مقاوم سازی کرده اند تمامی واحدها تکمیل شده است.


پس از وقوع زلزله دولتمردان با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب که زلزله کرمانشاه باید به فرصت تبدیل شود، عزم خود را جزم کردند و با تزریق اعتبارات و اعطای تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت بلندمدت مردم را در تحمل زخمی که از زلزله بر دل هایشان نشست یاری کردند و اکنون آرامش مردم در خانه های نوساز و خیال راحتشان با وجود زلزله های گاه و بیگاه این منطقه، نتیجه توجه جدی دولت تدبیر و امید به تقویت روحیه امید در بین مردم این منطقه مرزی است.


در جریان بازسازی شهرستان مرزی قصرشیرین همه و همه نقش داشته اند از رهبر معظم انقلاب که با دم مسیحایی و قدوم مبارکش در روزهای آغازین پس از وقوع زلزله آبان ۹۶ در بین زلزله زدگان منطقه قصرشیرین و سرپل ذهاب حضور یافتند تا شخص دکتر روحانی رییس جمهوری و اعضای کابینه دولت و هیات وزیران، نهادهای نظامی و ملت بزرگ ایران،  اینک از سرگیری زندگی عادی مردم در غربی ترین نقطه ایران اسلامی مرهون این همکاری و همدلی است.

پایان تعمیرات چهارهزار و ۵۴۴ واحد مسکونی در قصرشیرین


پرونده تعمیر واحدهای آسیب دیده تعمیری در شهرستان قصرشیرین خیلی زود بسته شد و در این راستا برخی واحدها نیز از قبل زلزله مقاوم سازی شدند.


فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات تعمیر چهار هزار و ۵۴۴ واحد مسکونی شهری و روستایی که در زلزله های آبان سال ۹۶ و آذر ۹۷ آسیب دید، در این شهرستان پایان یافته است.
مرادعلی تاتار افزود: از مجموع این واحدها سه هزار و ۵۹۵ واحد شهری و ۹۴۹ واحد روستایی است که تسهیلات مقاوم سازی در اختیار آن ها قرار گرفت و مالکان این واحدها توانستند تعمیرات آن ها را در یک پروسه زمانی کوتاه انجام دهند.
   
 باسازی واحدهای شهری و روستایی در ایستگاه آخر                                                           


نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: در جریان زلزله در مجموع ۹۶۰ واحد در شهر و روستای این شهرستان تخریب شد که تمامی واحدهای تخریبی زلزله آبان ۹۶ روستایی تکمیل شده است.
تاتار گفت: در مجموع حجم پیشرفت بازسازی واحدهای شهری که در زلزله سال های ۹۶ و ۹۷ آسیب دیدند ۸۵ درصد و در سطح روستاها نیز ۹۸ درصد است.
او اظهار داشت: ۷۲۶ واحد شهری و روستایی که در زلزله های آبان ۹۶ و آذر ۹۷ تخریب شد، ساخته شده که از این تعداد ۳۲۲ واحد شهری و ۴۰۴ واحد روستایی است.
فرماندار قصرشیرین گفت: پی کنی ۸۰۳ واحد مسکونی شهری و روستایی قصرشیرین، پی سازی ۷۸۹ واحد، اسکلت سازی ۷۶۹ واحد، دیوار چینی ۷۳۴ واحد، سقف گذاری ۷۳۹ واحد و عملیات گچ و خاک برای ۸۰۰ واحد احداثی از مجموعه اقدام های انجام شده به منظور بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی در قصرشیرین است.
 
واگذاری زمین و ارایه تسهیلات به زلزله زدگان مستاجر واحدهای تخریبی


تهدید زلزله فرصتی شد تا مستاجران واجد شرایط واحدهای تخریبی نیز برای همیشه با اجاره نشینی خداحافظی کنند و سرپناهی داشته باشند که در آن طعم خوش آسایش را تجربه کنند.


دولت به منظور حمایت از مستاجران واحدهای تخریبی با اعطای زمین و تسهیلات همانند مالکان واحدهای تخریبی به خانه دار شدن این قشر کم درآمد کمک کند.


باتوجه به وجود زمین در محله قصرجدید قصرشیرین دولت برای واگذاری زمین ها قطعاتی با مساحت ۲۰۰ متر مربع را پلاک کوبی و به مستاجران واگذار کرد تا هر قطعه ۲۰۰ متری به مستاجران برسد و اینگونه آن ها در یک پروسه زمانی مشخص نسبت به ساخت مسکن اقدام کنند.


در شهرستان قصرشیرین ۲۱۴ خانوار مستاجر واحدهای تخریبی با تایید مدیریت بحران و بررسی های انجام شده مشمول واگذاری زمین و اعطای تسهیلات شدند.


فرماندار قصرشیرین گفت: در قصرشیرین ۲۱۴ خانوار مشمول اعطای زمین هستند که در مرحله نخست ۶۹ قطعه زمین برای ۱۳۸ خانوار هر ۲ خانوار یک قطعه به مالکان زلزله زده واگذار شد.


تاتار افزود: از مجموع ۶۰ پلاک واگذار شده ساخت و ساز با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است که ۹ قطعه زمین نیز از مجموع زمین های مرحله اول باقی مانده و قرار است با قطعات مرحله دوم واگذار شود.


وی اظهار داشت: همچنین در مرحله دوم نیز قرار است ۳۸ قطعه زمین به ۷۶ خانوار واگذار شود که کار واگذاری زمین ها و اعطای تسهیلات به مستاجران واجد شرایط در دست بررسی است.


فرماندار قصرشیرین گفت: البته این زمین ها به مستاجرانی واگذار می شود که فاقد هرگونه ملک و یا زمین باشند و تاکنون هیچ گونه تسهیلات مسکن نیز استفاده نکرده باشند و قابلیت نقل و انتقال و فروش ندارد و تنها مالکان به عنوان بهره بردار حق سکونت در آن را دارند.

پنج خانه بهداشت روستایی در شهرستان قصرشیرین ساخته شده است.


تاتار گفت: در جریان زلزله آبان ۹۶ خانه های بهداشت روستایی این شهرستان دچار آسیب شد که با حمایت خیران و اعتبارات دولتی پنج خانه بهداشت روستایی در روستاهای شیرین آب، آقابرار، سیداحمد، کرکهرک و گراوه تازه آباد با ۶ هزار میلیارد ریال ساخته شد.


 وی اظهار داشت: برای ساخت هرخانه بهداشت یک هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

تعمیر مساجد شهرستان قصرشیرین  با ۲ میلیارد و ۳۳۰میلیون ریال


تاتار افزود: شهرستان قصرشیرین دارای ۹ مسجد شهری و ۱۶ مسجد روستایی با چند حسینیه است که در جریان زلزله دچار خسارت از نوع تعمیری و یا تخریبی شدند.


 وی اضافه کرد: برای احداث و تعمیر مساجد شهرستان با تلاش های استانداری کرمانشاه و با حمایت دولت، ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۲ ویژه زلزله برای بازسازی و مقاوم سازی آنها تامین شد.
فرماندار قصرشیرین گفت: از مجموع مساجد آسیب دیده ساخت ۲ مسجد روستاهای فتاح بگ و طهماسب از توابع بخش مرکزی این شهرستان پایان یافته و مساجد روستاهای برفی و سیدحاتم، داربلوط و امام حسن (ع) نیز با پیشرفت فیزیکی مناسبی در حال ساخت است.


وی اظهار داشت: تعمیرات هشت باب مسجد روستایی نیز پایان یافته و ۶ مسجد نیز در دست تعمیر است.

بازسازی چهار مدرسه در قصرشیرین                                                                


فرماندار قصرشیرین گفت: در جریان زلزله ۲۱ آبان ۹۶، تعداد پنج مدرسه تخریب شد که از این مدارس ۲ مدرسه شهری و ۲ مدرسه روستایی بازسازی و به بهره برداری رسیده و این مدارس به چرخه آموزشی بازگشته اند.
تاتار افزود: علاوه بر این یک مدرسه نیز در قصرجدید از محل اعتبارات رهبری با پیمانکاری شرکت «پرچین غرب» فونداسیون آن انجام شده ولی فعلا عملیات آن متوقف شده است.


قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.



اوقات شرعی
آب و هوا