+ 0 -
ADA

محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه:

رسانه ها نقش خود را دریابند

هفته گذشته روزی را در تقویم داشتیم که این بار خودِ خبرنگاران را تیتر می کرد. خبر و اطلاع رسانی امروزه بخشی لاینفک از زندگی مردم بدل شده و به همان اندازه دربرگیری، اثرگذاری پیدا کرده و در تغییر فضای روانی نقش آفرین است. 

پیچیدگی های دنیای امروز رسانه ها را در حرفه خود نیز با دگرگونی همراه بوده که ویترین اخبار را از مرحله اعلام صرف خبر عبور داده و آنچه که در اثرگذاری و برجستگی اخبار اهمیت دارد نوع بیان و به گفته «مک لوهان» دیگر مهم نیست که چه خبری را می گویی بلکه چگونه گفتن آن اهمیت دارد.

انتظار از رسانه دیروز خبررسانی، مطلع کنندگی و به روز بودن بود امروز اما با قرار گیری در عصر انفجار اطلاعات و مواجه شدن جامعه با انبوه اخبار، انتظار از رسانه ها انتشار اخبار حقیقی، واقع بینانه و شفاف و در جهت کمک به مردم است. طبیعی است در این روند که فرایند تهیه و انتشار خبر به شکل رقابتی درآمده، رسانه هایی می توانند جذب مخاطب کنند که اخبارشان از کیفیت مطلوب و مورد خواست مخاطبان برخوردار باشد. توجه به این اصل می تواند در پایداری و پیشرویی رسانه ها بسیار موثر باشد.

یکی از دلایل کیفیت بخشی ،بر آورده کردن انتظار مخاطبان است. امری که بُعد کامل آن به نقش هدایت گری مطالبات و خواسته های مردم از سوی رسانه ها باز می گردد. به این معنا که مخاطبان امروز از رسانه انتظار شفاف سازی، انعکاس اطلاعات بیشتر، ايجاد فرصت‌هاي اجتماعي مفيد و توانمندسازي مخاطبان براي مديريت زندگي و مشاركت‌شان در جامعه را دارند. در استان کرمانشاه، مخاطب عمومی اگر چه در سطحی خود قرار دارد اما رسانه می تواند بیانگر ، پیگیر و هدایت گر مطالبات جامعه بر حسب ظرفیت ها و داشته ها باشد. این یعنی ایجاد فرصت های اجتماعی مفید که البته مدیریت آن مستلزم دانایی و تسلط صاحبان رسانه در استان به فنون رسانه داری و مشارکت در مسیر توسعه استان است. بر این مبنا رسانه می تواند تلقی و ذهنیت اجتماع نسبت به واقعیت را تغییر دهد و فاصله بین واقعیت و ذهنیت را کاهش دهد. چرا امروز علیرغم روی دادن اتفاقات و اقدامات مثبت اقتصادی از جمله کاهش بیکاری، افزایش امنیت سرمایه گذاری در استان و قرار گرفتن در ردیف 10 استان اول کشور یا بهبود فضای کسب و کار، اخبار منفی و هزینه ساز مورد توجه رسانه است؟ این به دلایل 1- نارسایی و دریافت ناکافی رسانه از فضای موجود در نتیجه گم شدن در هیاهوی کاذب است2- فضای منفی خوانی است که در جامعه بر اثر فشار و مشکلات افتصادی، تغییر ذائقه های نسلی، و آسیب پذیری از تلقیات هبابی ناشی و شایعات پدید آمده است. رسانه می تواند با جریان سازی، مطالبه گری و حرکت پیشروانه اذهان عمومی را این آسیب ها مصون بدارد.

یکی دیگر از نتایج کیفیت بخشی در اخبار، توانمند سازی مخاطبان برای مدیریت زندگی و مشارکت شان در جامعه است. از روز نخست حضورم در کرمانشاه همواره این اعتقادم را بیان کرده ام که دلایل بازماندن کرمانشاه از توسعه به زیرساخت ها یا تاسیسات اقتصادی و عمرانی باز نمی گردد بلکه باید آن را در برخی تلقیات و رفتارهای اجتماعی دنبال کرد. استان کرمانشاه با داشته  ها و پتانسیل های بی نظیر و کم نظیر خود نتوانسته ثروت آفرینی کند. جستجوی اینکه چه دلایلی مانع این ثروت سازی شده و چه روحیاتی برای پیشرفت در استان لازم است کار رسانه  هاست. رسانه بازگو کننده ارزشها و هدایت گر افکار و تغییر دهنده رفتارها به سمت ارزشها می تواند باشد. توانمندسازی افراد در نحوه زندگی و مدیریت آن به مشارکت جویی هر چه بیشتر در جامعه می انجامد. این کاری است که با کیفیت بخشی اخبار و اطلاعات رقم می خورد.

«2020»؛ بهانه توسعه استان باشد

هفته گذشته در نشستی کارشناسی با تنی چند از دست اندرکاران رویداد جهانی «2020» کرمانشاه بحث بسیار خوبی شکل گرفت. اینکه رویداد 2020 بخودی خود برای مدتی کرمانشاه را در صدر اخبار گردشگری در سطح ملی و بین المللی قرار می دهد اگرچه دستاورد کمی نیست اما در مقابل ظرفیتی که این اجلاس برای برند سازی کرمانشاه خواهد داشت،کافی نخواهد بود.

موضوع اقتصاد هنر نیز مطرح شد که یکی از مباحث مدرن دنیا است. در این موضوع رشد و توسعه اقتصادی با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و تاریخی رخ می دهد و این یکی از لوازم توسعه در کرمانشاه است. چرا که این استان پر ثروت، در داشتن سابقه تاریخی و ریشه های فرهنگی نه تنها چیزی کمتر از بلاد دیگر ندارد بلکه حتی سرو گردنی بالاتر از استانهای پر ادعا در مباحث گردشگری و تاریخی است.

 کرمانشاه در اذهان ایرانیان به نمادهای برجسته ای بنام «شیرین و فرهاد» معروف است اما دریغ که از این داشته ها بخوبی بهره نبرده است. حال آنکه که سرزمین های دیگر برای داشتن نمادهایی در قد و قواره ای کوچک تر از این دست و پا می زنند. همچنین پیشینه باستانی و آثار تاریخی و ماقبل تاریخی در این استان می توانست تاکنون با جذب گردشگران و کارآفرینی، توسعه اقتصادی کرمانشاه را رقم بزند.

از این رو 2020 با مکمل کار پروژه های فرهنگی، به معنای حقیقی و علمی می تواند رقم زننده مباحث منتج به توسعه همچون برندینگ و کارآفرینی باشد. به عبارت دیگر کرمانشاه با پیشینه تاریخی، برخورداری از ثروت های مادی و معنوی فرهنگی  می تواند افق برگزاری جشنواره های منطقه ای و بین المللی را برای خود ترسیم کند و از این گزینه هوشمندانه بهره اقتصادی و اجتماعی را برای خود به ارمغان بیاورد.  



اوقات شرعی
آب و هوا