+ 0 -
ADA



تصویب منطقه آزاد تجاری گام بلند دولت برای پیشرفت قصرشیرین


تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین گام بلند دولت تدبیر برای پیشرفت این منطقه مرزی و هدیه‌ای ارزشمند به مرزنشینان این استان است که پس از چهار سال پیگیری مستمر این خواسته مهم مردم عملی و محقق شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غربی ترین نقطه ایران و با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان از مناطق راهبردی کشورمان است که نقشی مهم در اقتصاد کشور ایفا می کند و در شرایطی که تمام مرزهای کشورمان به دلیل شرایط مختلف مقطعی بسته می شوند اما این مرزها کارکرد خود را با حجم بسیار بالای مبادلات تجاری و مرزی ادامه می دهند.

مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است که ۵۴ درصد صادرات کشورمان به عراق را مرز پرویزخان به خود اختصاص داده و در چند سال اخیر یکی از مرزهای مهم برای صادرات و تجارت در کشور بوده که بیشترین صادرات غیر نفتی کشورمان از این مرز به عراق صادر شده است.

تحریم های ظالمانه دشمن، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا هیچ کدام بر مرزهای این شهرستان تاثیر نداشته و شاخص های آماری نشان از رشد وزنی و دلاری کالاهای صادراتی از این مرزها را می دهد.

تزانزیت سوخت، صادرات کالا و تردد مسافر و داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه در مرز خسروی، کسب بالاترین میزان صادرات غیرنفتی به عراق در طول چند سال گذشته، وجود منطقه ویژه اقتصادی در حد فاصل پرویزخان به خسروی همواره از شاخصه های مهم مرزهای قصرشیرین بوده که این منطقه را برای آزاد تجاری شدن برجسته می کرد.

قرابت فرهنگی و اشتراکات مهم اجتماعی و دینی با کشور عراق و همچنین وجود امنیت پایدار در قصرشیرین از جمله شاخص هایی است که راه برای تصویب این شهرستان برای آزاد تجاری شدن فراهم ساخت و امروز پس از چهار سال وعده شیرین دولت محقق شد و بالاخره کام مرزنشنیان شیرین شد.

قصرشیرین که در طول سال های گذشته بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته و گریبانگر جنگ تحمیلی و رنج آوارگی، سیل، زلزله، خشکسالی و اینک کرونا بوده و مردمان آن همواره در دفاع از نظام و مرزداری راست قامت ایستاده اند، اینک آینده ای روشن پیش رو دارد.

خواسته و مطالبه اصلی مردم قصرشیرین یعنی منطقه آزاد تجاری همانند دیگر خواسته های پیشین که بازگشایی مرز خسروی برای اربعین و تردد زایران عتبات عالیات و به بار نشستن سامانه آبیاری گرمسیری را با تلاش دولت تدبیر و امید به دست آوردند و این شیرینی مبارک کام همه مردم مرزنشین و ساکنان استان کرمانشاه به عنوان سینه سترگ ایران اسلامی.

همواره مردم و مسوولان استان کرمانشاه و به خصوص شهرستان مرزی قصرشیرین با توجه به کارکردهای بالای اقتصادی مرزهای این منطقه خواهان تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری بودند که این خواسته اگرچه سالیان زیادی و در دولت های قبل مطرح می شد اما همواره به دلایلی رد می شد.

در سال ۹۶ با سفر دکتر روحانی و هیات دولت به قصرشیرین مطالبه اصلی مردم این استان و به خصوص مرزنشینان غرب کرمانشاه توسط مجمع نمایندگان وقت استان مطرح شد که مورد موافقت دولت قرار گرفت و اینگونه بود که مردم را به تحقق این خواسته امیدوار ساخت.

تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در هیات دولت و هموار شدن راه برای طرح آن در مجلس شورای اسلامی و الحاق به لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری جدید، گامی بسیار مهم از سوی دولت تدبیر و امید بود که بار دیگر امیدها را برای بازگشت رونق اقتصادی به استان کرمانشاه زنده کرد.

بهمن ماه پارسال بود که استاندار کرمانشاه بازهم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا خبر از تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری داد و به مردم این استان نوید داد که تا پایان سال ۹۹ شاهد یک برگ برنده جدید که همان تصویب منطقه آزاد قصرشیرین است باشیم.

امروز پس از کمتر از سه ماه از صحبت های آن روز استاندار کرمانشاه با پیگیر های صورت گرفته و پس از چندین وعده سفرهای مقامات ارشد کشورمان به قصرشیرین بالاخره این مهم به بار نشست تا بار دیگر استان کرمانشاه مسیر توسعه و پیشرفت را با شتاب بیشتری طی کند.

رونق اقتصادی، ارتقای وضع معیشت مردم منطقه و استان کرمانشاه، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه همه و همه از پیامدهای مثبتی است که این منطقه را منتفع می کند.

معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی از مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری است که به طور یقین با تحقق آن ها قصرشیرین بیش از پیش شیرین می شود.

پیوستن به اقتصاد جهانی و منطقه ای، انتقال دانش، فن آوری، ایجاد اشتغال سالم و مولد، امکان ورود ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه برای صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی و بهره گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی نیز از دیگر مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری است.

آینده ای روشن برای مرزنشینان قصرشیرین و غرب کرمانشاه به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی و دروازه تجاری به عراق و همچنین کشورهای اروپایی و ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تاجران می تواند منجر به تحولی عمیق در اقتصاد منطقه غرب کشور و استان کرمانشاه باشد که این مهم که با تلاش دولتمردان به تحقق پیوست به طور یقین اتفاقی مبارک است.

 دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرار گرفتن قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری موافقت کردند

 نازنین باباخانی خبرنگار و رییس دفتر ایرنا در قصرشیرین 



اوقات شرعی
آب و هوا