+ 0 -
ADA

سفر استاندار كرمانشاه به گيلانغرب

تأكيد بر تسهيلگري براي افزايش مبادلات تجاري در مرز سومار/ تشكر از پيشرفت مطلوب جاده زله زرد به سومار/ اختصاص 4 ميليارد تومان براي تكميل يادمان شهداي دومين شهر مقام كشور


تشكيل جلسه شوراي اداري/ ترويج فرهنگ مقاومت و ايثار راهكار مقابله با تحريم ها/ رفع مشكلات حاشيه نشيني و تخصيص آب از سامانه گرمسيري

 استاندار كرمانشاه در سفر يك روزه به شهرستان گيلانغرب به عنوان دومين شهر مقاوم كشور و نماد ايستادگي، خودباوري و مقاومت از پروژه با اهميت راه زله زرد – سومار بازديد و با حضور در نقطه صفر مرزي بر لزوم تسهيل در روند مبادلات تجاري و رفع مشكلات بازارچه سومار تأكيد كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه؛ «هوشنگ بازوند» در جلسه شورای  اداری شهرستان گیلان‌غرب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس گفت: مردم قهرمان، دلیرمردان و شیرزنان گیلان‌غرب به عنوان الگوي ايستادگي، مقاومت، وفاق و وحدت براي دفاع از اين مرز و بوم، امروز نيز به خوبي مروج فرهنگ ناب دفاع مقدس برگرفته از عاشوراي حسيني هستند.

وي افزود:دفاع مقدس یک فرهنگ و مکتب بود و همین فرهنگ است که تهدیدها را تبدیل به فرصت مي كند و بايد رشادتها، دلاوري ها و جانفشاني ها به جوانان و نسل آينده انتقال يابد و هيچ وقت نباید کمرنگ شود.

مقام ارشد استان تأكيد كرد: فرهنگ مقاومت و ايثار به سادگی به دست نیامده و تقديم ۲۶۰هزار جوان عزیز و رشيد کشور براي دفاع از وطن، دين، نظام و انقلاب سند افتخار ايران اسلامي است كه اينچنين قهرمانانه در برابر دشمن ايستادند.

 

سند توسعه نفت و گاز براي اقتصاد منطقه تحول آفرين است

نماينده عالي دولت كه در جلسه شوراي اداري شهرستان سخن مي گفت از تدوين سند توسعه نفت، گاز و پتروشيمي در استان به عنوان طرحي تحول آفرين براي بهبود اقتصاد منطقه و ايجاد اشتغالزايي پايدار نام برد و اظهار داشت: بخش اعظم اين سند 75 هزار ميليارد توماني كه دو پروژه آن در اسلام آباد غرب و سنقر شروع شده در شهرستانهاي غربي است و موضوع فرآوري قيرطبيعي و صنايع تبديلي نيز در آن ديده شده است.

وي ادامه داد: در تفاهم نامه وزارت نفت با سازمان فني و حرفه اي مقرر شده ۴۷ میلیارد تومان اعتبار نیز به فنی و حرفه‌ای براي آموزش نيروهاي مورد نياز اين طرح هاي توسعه اي اختصاص يابد كه امكان اشتغالزايي براي افراد بومي را با آموزش مهارت هاي تخصصي فراهم مي كند.

بازوند، استان كرمانشاه را با دارا بودن منابع عظيم نفت، گاز و 80 درصد قيرطبيعي كشور يك گنجينه ارزشمند برشمرد و تصريح كرد: اين استان بر اساس سند توسعه و مطالعات صورت گرفته علاوه بر راه اندازي 13 پروژه عظيم در آينده به قطب سوم پتروشيمي كشور نيز تبديل مي شود و نگراني هاي ايجاد صنايع تبديلي و فرآوري معادن غني نيز رفع خواهد شد.

تخصيص 4 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل يادمان شهداي گيلانغرب

استاندار كرمانشاه از اختصاص 4 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل يادمان شهداي گيلانغرب خبر داد و بيان داشت: با توجه به اينكه در آستانه چهارم مهرماه روز مقاومت و پايداري گيلانغرب و يادآور رشادت ها، دلاوري ها و جانفشاني هاي دليرمردان و شيرزنان اين ديار قرار داريم بايد از ايستادگي و مقاومت مردمان اين سرزمين كه در تاريخ ماندگار شد بيش از گذشته ياد كنيم كه اين ازخودگذشتگي ها و ايثارها كمرنگ نشود.

وی همچنین از اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری کنگره شهید خوشروان و ۷۵۰ شهید گیلانغرب خبر داد و گفت: با تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس گيلانغرب مي توانيم زمينه برگزاري مناسبت ها و كنگره هاي ملي شهدا را در گيلانغرب به عنوان دومين شهر مقاوم كشور فراهم كنيم.

 

تأكيد بر تسهيلگري صادرات و بهبود وضعيت بازارچه مرزي سومار

استاندار كرمانشاه در بدو ورود به گيلانغرب به يادمان شهداي والامقام اداي احترام كرد و به سمت بازارچه سوما در نقطه صفر مرزي حركت كرد.

وي در بازديد دو ساعته از بازارچه سومار پاي درد و دل راننده ها نشست و به منظور پيگيري مشكلات و تسهيل امور مرتبط با افزايش مبادلات تجاري نسبت به تشكيل جلسه اي در محل گمرك در مرز سومار اقدام كرد.

استاندار كرمانشاه از رونق مرزها به عنوان فرصتي براي مقابله با تحريم ها سخن گفت و تأكيد كرد: بايد در امر صادرات تسهيلگري انجام شود و اين اقدام كه نيازمند هماهنگي و همكاري بيشتر دستگاه هاي اجرايي ذي ربط است مصداق بارز تلاش براي تحقق شعار سال «توليد، مانع زدايي ها و پشتيباني ها» است و همه وظیفه داریم برای تسهیل گری در صادرات تلاش کنیم.

بازوند خاطر نشان ساخت:  وجود ۳۷۱ کیلومتر مرز فرصتي مناسب براي استان در امر توسعه صادرات و مبادلات تجاري است و در شرايط تحريم هاي سخت یکی از راه های ارتقای ارزش پول ملی صادرات است که باید همه در راستای توسعه و تقویت آن تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: صادرات یکی از راه های خنثی سازی تحریم ها است و با این کار علاوه بر رونق تولید، سرمایه نیز به سمت توليد و صادرات کشیده خواهد شد.

 بازوند از تشكيل جلسه ويژه كارگروه مرز براي رفع مشكلات مرز سومار خبر داد و گفت: روند کند ترخيص كاميون ها سبب نارضايتي شده و تأخير در معطلی در ارسال محموله های صادراتی به دليل ناهماهنگي برخي دستگاه هاي اجرايي بايد بررسي شود و به همين منظور مسایل و مشکلات مربوط به بازارچه مرزی سومار روز شنبه در کارگروه ویژه مرز مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

او با اشاره به ممنوعیت تخلیه کالاهای صادراتی توسط کارگران ایرانی افزود: با پیگیری هایی صورت گرفته مقرر شد کارگروهی ویژه در این رابطه با حضور مقامات ۲ طرف تشکیل شود که به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال گذشته این موضوع متوقف شد اما این مطالبه را پس از اربعین با جدیت پیگیری و رصد می کنیم.

 

احداث جاده گیلانغرب به سومار در محور زله زرد سبب توسعه اقتصادي منطقه مي شود

بازوند در بازديد ميداني از روند عمليات اجرايي پروژه با اهميت راه گيلانغرب – زله زرد- سومار گفت: اين جاده از نظر اقتصادي، سياسي و اجتماعي داراي مزيت هاي فراواني به ويژه رونق اقتصاد منطقه و تسهيل صادرات است به گونه اي كه ضمن كاهش 20 كيلومتري مسير سبب كوتاه شدن زمان سفر به ميزان 45 دقيقه و بهبود تردد كاميون ها جهت حمل و نقل كالا مي شود.

استاندار كرمانشاه با اشاره به اينكه احداث جاده زله زرد يكي از مطالبات جدي مردم گيلانغرب بود؛ گفت: اين راه سبب اتصال گيلانغرب به سومار و مرز مي شود و ضمن بهبود وضعيت اقتصادي شهرستان رونق مبادلات مرزي را نيز به همراه دارد.

وي افزود: ٥١ درصد مسير در منطقه كوهستاني، ١٤ درصد در منطقه تپه ماهوري و ٣٥ درصد در دشت واقع شده است و هم اكنون كه فاز دوم اين پروژه در حال اجراست شاهد پيشرفت مطلوبي هستيم كه نشان از جديت پيمانكار علي رغم داشتن مطالبات و همكاري و پيگيري راه و شهرسازي و فرمانداري گيلانغرب است.

از مزاياي اين پروژه مي توان به كاهش سوانح جاده اي، توسعه گردشگردي و روابط اقتصادي با كشور عراق، دسترسي سهل به خط آهن و بزرگراه جنوب و به شمال عراق در امتداد مرز سومار جهت توسعه صادرات به مناطق مختلف عراق، تكميل زيرساخت دسترسي به سامانه عظيم گرمسيري، تكميل  كريدور مركز به غرب كشور و دسترسي آسان به مناطق شمالي و مركزي كشور به عتبات عاليات اشاره كرد.

 

 

گیلانغرب در غرب کرمانشاه واقع است و بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت و ۲۰۸ روستا دارد که این شهرستان در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان دومین شهر مقاوم کشور ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۳۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

شهرستان گیلانغرب ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالیانه ۱۰۰ هزارتن محصول از این زمین ها تولید و روانه بازار می شود.

مرز سومار درفاصله پنج کیلومتری شهرسومار قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است..

فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۵ مرز رسمی و دو بازارچه مرزی است.

 



اوقات شرعی
آب و هوا