+ 0 -
ADA

معاون اقتصادی ‌استاندار:

برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک کمبود پول نداریم


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: هیچ محدودیت مالی برای راه‌اندازی کسب و کارهای خرد در استان نداریم.

به کزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه و به نقل از ایسنا؛ هدایت حاتمی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه همچنان جای کار بسیاری برای کاهش نرخ بیکاری دارد، اظهار کرد: حتی چشم‌انداز کاهش چهار درصدی نرخ بیکاری برای امسال نیز دور از ذهن نیست، اما باید برای آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

وی بر لزوم توجه ویژه به سرمایه‌گذاری‌های کوچک تاکید کرد و افزود: اگر به دنبال عدالت اجتماعی و ایجاد اشتغال هستیم، باید در کنار سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و متوسط به فکر کسب و کارهای خرد هم باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از راه‌اندازی مرکز کسب و کارهای کوچک استان کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: تمام اقداماتی که برای اشتغال و سرمایه‌گذاری خرد انجام می‌شود، باید در چارچوب این مرکز باشد و از موازی کاری پرهیز شود.

حاتمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جهاد دانشگاهی نیز مسئولیت راه‌اندازی بخشی از مشاغل خرد را بر عهده گرفته و باید به دقت پای کار باشد.

وی از نهادهای دیگر هم خواست در این زمینه مشارکت کافی داشته باشند و ادامه داد: بسیج سازندگی یکی دیگر از بخش‌هایی است که می‌تواند چهار تا پنج هزار شغل در استان ایجاد کند وبرای این منظور می‎‌تواند از شبکه‌ای که در 2500 روستای استان در دفاتر بسیج در اختیار دارد، استفاده کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه مشاغل خرد باید در چارچوب بیش از 20 زنجیره ارزش تعریف شده در استان اجرا شود، عنوان کرد: اگر بر این اساس عمل نکنیم، موفق نخواهیم بود.

حاتمی از تسهیلاتی که برای اشتغالزایی مشاغل خرد در استان و در قالب سرفصل‌های مختلف داریم هم یاد کرد و ادامه داد: برای بهزیستی و کمیته امداد تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است، از محل زلزله نیز 100 میلیارد تومان دیگر اعتبار داریم و 75 هزار میلیارد تومان برای جبران آسیب کرونا در نظر گرفته شده که باید سهم زیادی را از آن به استان اختصاص دهیم. 

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی بابت تامین مالی مشاغل خرد وجود ندارد، اضافه کرد: حتی اگر نیاز باشد برای جذب اعتبارات بیشتر رایزنی خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی از بخش‌هایی که ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهی دارد را حوزه کشاورزی  دانست و با اشاره به سهم 28 درصدی کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان، عنوان کرد: در استان کرمانشاه 140 هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم و حتی زندگی برخی از مردم شهر نیز به نوعی به درآمدهای کشاورزی گره خورده است.

حاتمی با بیان اینکه حوزه کشاورزی حتی ظرفیت اشتغالزایی تا 50 هزار نفر را هم دارد، یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی باید بهره‌وری را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نزدیک به 67 درصد اراضی استان دیم است و اگر در این اراضی فقط 20 درصد افزایش بهره‌وری داشته باشیم، کشاورزان از وضعیت معیشتی بهتری برخوردار خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی که 840 نفر از آنها مستقر در روستاها هستند نیز تاکید کرد و ادامه داد: این افراد می‌توانند کشاورزی ترویجی را در روستاها گسترش دهند.

حاتمی همچنین خواستار توجه به کشاورزی قراردادی و حرکت به سمت این شیوه تولید شد و ادامه داد: اینکه بعد از چند سال هنوز نتوانستیم قیمت سیب زمینی و پیاز را تثبیت کنیم، زیبنده نیست.

وی معتقد است، تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله پشم، عسل، محصولات زراعی و ... باید به شیوه قراردادی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ساماندهی چهار محصول صادراتی اصلی شامل سیب زمینی، پیاز، هندوانه و گوجه را نیز ضروری خواند و تاکید کرد: با این شیوه کنونی فقط منابع کشور از دست می‌رود.

حاتمی گفت: ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی قابل انجام است.



اوقات شرعی
آب و هوا