+ 0 -
ADA

استاندار کرمانشاه:

باید ساخت و سازهایمان را مقاوم کنیم

    استاندار کرمانشاه به اشاره به زلزله خیز بودن کشورمان گفت: باید بتوانیم با زلزله زندگی کنیم و زندگی کردن با زلزله کار سختی نیست فقط باید ساخت و سازهایمان را مقاوم کنیم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ مهندس هوشنگ بازوند در کارگاه آموزشی مدیریت بحران در مجتمع بعثت کرمانشاه افزود: متاسفانه آنقدر که به کت و شلوارمان اهمیت می دهیم به مقاوم سازی ساخت و سازهایمان اهمیت نمی دهیم و در این زمینه بسیار بی توجه هستیم.

وی پیشگیری را اولویت اول مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: باید برای مدیریت بحرانی مانند زلزله در درجه اول بر روی گسل ها مطالعات گسترده ای داشته باشیم.

مهندس بازوند استفاده از تجارب گذشته را دومین اصل پیشگیری بیان کرد و افزود: به این نکته توجه کنیم که تقریبا هر 15 سال یک زلزله بزرگ بالای هفت ریشتر در کشور اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم که با 2 بلای طبیعی خشکسالی و زلزله در کشورمان زندگی کنیم چرا که ما کشور خشک و نیمه خشکی داریم و نیز 90 درصد جغرافیای کشور ما روی گسل قرار دارد.

استاندار کرمانشاه، اولویت دادن به پیشگیری را مدیریت بر بحران معنا کرد و گفت: مدیریت بر بحران بسیار کم هزینه تر از مدیریت در بحران است.

مهندس بازوند بیان داشت: مدیریت در بحران علاوه بر هزینه های سنگینی که دارد ممکن است تصمیمات اشتباهی نیز اتخاذ شود چرا که در شرایط بحران فرصت برای تصمیم گیری کم است.

وي تاکید کرد: باید به سمت پیشگیری و مدیریت بر بحران پیش برویم.

مهندس بازوند در ادامه به خلاء علت یابی در چرخه مدیریت اشاره کرد و گفت: اگر در زلزله کرمانشاه به علت ها توجه می کردیم خسارت های کمتری داشتیم و در مدت 20 ثانیه پنج هزار میلیارد تومان خسارت به منطقه وارد نمی شد.

وی در ادامه مدیریت در بحران را شامل سه مرحله مدیریت متمرکز، فرصت سازی و سرعت عمل عنوان کرد و افزود: در بحران مدیریت متمرکز حرف اول را می زند.

مهندس بازوند از تجربه مدیریت خود در زلزله کرمانشاه گفت که این زلزله پس لرزه های زیادی داشت که باید مدیریت می شدند و بعضا همراه با حواشی بودند ضمن اینکه زلزله کرمانشاه تنها زلزله ای بود که توسط شبکه های اجتماعی رصد می شد و این موضوع در کنار فرصت هایی که ایجاد کرده بود شرایط را نیز سخت می کرد.

وي گفت: پیام مقام معظم رهبری در بسیج امکانات مردمی بسیار موثر بود چرا که مردم احساس می کردند نسبت به کرمانشاه به دلیل ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس دین دارند.

مهندس بازوند، مصوبات و اعتبارت دولت و نیز حضور رییس جمهوری 36 ساعت پس از زلزله در بین مردم را بی نظیر توصیف کرد و افزود: نقطه عطف زلزله کرمانشاه وحدت آفرینی آن بود.

استاندار کرمانشاه در خصوص فرصت سازی و سرعت عمل در بحران نیز گفت: باید با مدیریت صحیح تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد ضمن اینکه سرعت عمل نیز در امیدواری مردم و بازتوانی آنها بسیار موثر است.

وی در ادامه با بیان اینکه زلزله کرمانشاه بیش از 50 روز مسئولان کشور را درگیر کرد افزود: این زلزله به قدری شدید بود که دیگر گسل های کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد و مسئولان نگران بروز زلزله حتی در تهران بودند.

مهندس بازوند تاکید کرد: ما به یک ساختار مدیریت بحران قوی در کشور نیاز داریم اما الان این گونه نیست چرا که ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور است اما ابزار آن در سازمان مدیریت برنامه ریزی قرار دارد که این موضوع باید اصلاح شود.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: هلال احمر با وجود خدمات ارزشمندش برای زلزله بالای هفت ریشتر تجهیز نیست و ساختار هلال احمر نیاز به تجهیزات قوی تر دارد.

مهندس بازوند، همچنین به رکورد زنی در امداد و نجات زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تا ساعت 11 روز بعد از حادثه 6 هزار و 700 نفر نجات داده شدند این در حالی است که در زلزله رودبار و منجیل تا 72 ساعت راه ها بسته بودند در حالی که 30 دقیقه بعد از زلزله کرمانشاه تمام راه ها بازگشایی شدند.

وی با بیان اینکه از نیروهای نظامی نیز به خوبی استقاده شد، افزود: روستاها به سپاه و شهرها به ارتش واگذار شد هرچند انتقاداتی داشتیم اما تصمیم درستی بود و با این تصمیم 11 هزار نیروی جوان به کمک هلال احمر آمدند.

مهندس بازوند با اشاره به مدیریت وزیر کشور از شب زلزله گفت: با همکاری هوانیروز، هلال احمر و اورژانس هوایی پل هوایی بین سرپل ذهاب و فرودگاه کرمانشاه ایجاد و هفت هزار و 100 نفر به وسلیه بالگرد جابه جا شد ضمن اینکه در همدان 700 تخت ، در البرز 800 تخت و در تهران نیز 2 هزار و 500 تخت خالی آماده شد و در انتقال این افراد حتی یک نفر هم کشته نشد.

استاندار کرمانشاه، همچنین به موضوع اسکان اضطراری اشاره کرد و گفت: مدیریت اسکان اضطراری کار سختی است چرا که مردم عصبانی هستند و احساس می کنند که ممکن است چیزی گیرشان نیاید.

مهندس بازوند هدر رفت توزیع امکانات در زمان اسکان اضطراری را امری طبیعی عنوان کرد و بیان داشت: همان طور که نمی توانیم جلو پس لرزه ها را بگیریم نمی توانیم جلو هدر رفت امکانات در زمان اسکان اضطراری را نیز بگیریم و این موضوع در یک هفته اول بحران طبیعی است.

وي شاخص ترین نکته مدیریت زلزله کرمانشاه را تعلل نکردن و تصمیم به عبور هر چه زودتر از بحران بیان کرد و ادامه داد: اگر در بحران بمانیم هزینه آن بسیار بیشتر خواهد بود.

مقام عالي استان اظهار داشت: سریع عبور کردن از بحران یعنی اینکه مردم بتوانند به زندگی عادی برگردند و زندگی در منطقه بحران زده جاری و ساری بشود.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: برای این موضوع از روز دوم زلزله ادارات را فعال کردیم و داروخانه ها ، رستوران ها و مغازه ها را تشویق کردیم که به زندگی عادی برگردند.

وی گفت: در این زلزله به هیچ ارگان دولتی اجازه ندادیم که چادر گروهی بزنند و تاکید کردیم که با وجود ریسک بالای کار در ساختمان های اداری خودشان خدمت رسانی کنند.

وي تاکید کرد: از زمان زلزله به دنبال عبور از بحران بودیم و سیاست الان ما نیز همین است.

وی ادامه داد: حتی به هلال احمر تاکید کردیم که غذای خشک مانند برنج در بین زلزله زدگان توزیع کنند تا خودشان پخت و پز کنند.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: با اینکه 12 هزار خانه روستایی صددرصد تخریبی داشتیم اما اعتبار بازسازی 25 هزار خانه را از دولت گرفتیم تا خانه های تخریبی نوع 2 نیز بازسازی شوند.

مهندس بازوند افزود: در مجموع حدود 96 هزار واحد مسکونی را بازسازی خواهیم کرد و این کار به سرعت در حال انجام است و همین الان 11 هزار و 600 نفر مشغول به کار هستند.

 



اوقات شرعی
آب و هوا