+ 0 -
ADA

مهندس رضا رحیمی:

بازارهای بزرگ در دسترس فرش و گلیم کرمانشاه قرار دارند / امیدواریم امسال 50 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان فرش دستباف و گلیم پرداخت شود


معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: در سال جاری محدودیتی برای پرداخت تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان فرش دستباف و گلیم نداریم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ مهندس رضا رحیمی در نشست کمیته فرش و گلیم  استان که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به به هدفگذاری های انجام شده در زمینه آموزش و اشتغال حوزه فرش و گلیم استان، اظهار داشت: طی  6 ماهه اول سالجاری سازمان صنعت و معدن استان در حوزه فرش در بیشتر موارد توانسته است بیش از 50 درصد از هدفگذاری های صورت گرفته را تحقق ببخشد که جای قدردانی دارد.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: کمیته برنامه ریزی شهرستان ها و استان اعتبارات لازم را برای ارایه آموزش های مورد نظر در این زمینه پیش بینی کرده است.
این مدیر ارشد اقتصادی استان خاطرنشان ساخت: منابع اعتباری خوبی از محل کمک های فنی و اعتباری و حوزه اشتغال روستایی به استان اختصاص یافته است و تمامی متقاضیان واجد شرایط حوزه فرش و گلیم استان می توانند از طریق سازمان صنعت و معدن و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در قالب شرکت های پشتیبان یا انفرادی به بانک های عامل معرفی شوند و از این تسهیلات کم بهره استفاده کنند.
وی در ادامه سخنانش تعداد دارندگان کارت قالیبافی استان را 58 هزار نفر اعلام کرد و تصریح داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون، 22 هزار و 800 نفر در حوزه صنعت کارت قالیبافی دریافت کرده اند.
مهندس رضا رحیمی با اشاره به تحقق 74 درصدی هدفگذاری تولید فرش در استان در شش ماهه اول سال، گفت: طی این مدت 84 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شده است.
وی با بیان اینکه از طریق بانک سینا 40 میلیارد تومان و پست بانک نیز 10 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره  درسال جاری برای حوزه کسب وکارهای خرد اختصاص یافته که امیدواریم با توجه به ظرفیت های فرش دستباف و گلیم بیشترین سهم این تسهیلات کم بهره به دارندگان مجوز این رشته ها پرداخت شود،همچنین از محل تسهیلات مشاغل خانگی، تسهیلات مربوط به کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی نیز تسهیلاتی برای استان اختصاص یافته که با هماهنگی به عمل آمده در کارگروه های تخصصی فرش و مشاغل خانگی مقرر شد اولویت معرفی به تولید کنندگان فرش و گلیم باشد، همچنین براساس مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان ها و استان، در سال 96 حدود 789 میلیون تومان اعتبار ویژه دوره های آموزشی فرش در قالب 148 دوره برای سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده که با مشارکت اداره کل فنی و حرفه ای استان  و مراکز آموزشی بخش خصوصی و با استاندارد های مربوطه انجام می شود.

وی بر آموزش گلیم توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و از نماینده سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد بودجه های لازم برای آموزش و توسعه این رشته بومی و سنتی استان اختصاص داده شود.
این مدیر ارشد اقتصادی استان عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است در سالجاری سه نمایشگاه فرش در استان برگزار شود که تاکنون یک نمایشگاه آن برپا شده است.
این مدیر ارشد اقتصادی استان همچنین با تاکید بر لزوم تداوم حضور تولید کنندگان فرش استان در نمایشگاه های سراسری یادآور شد: خوشبختانه این حضور باعث ورود تولید کنندگان فرش کرمانشاه به بازارهای بزرگ شده است. بی گمان با تلاش های بیشتر تولیدکنندگان کرمانشاهی می توانند به بازارهای بیشتری در دنیا راه یابند.
مهندس رضا رحیمی همچنین اظهار داشت: در زمینه تشکیل خوشه فرش و گلیم استان اقدامات خوبی صورت گرفته است که امیدواریم با هم افزایی حوزه های مختلف شاهد رشد خوبی در این زمینه باشیم. یکی از کارهای ارزشمند صورت گرفته این خوشه  تکمیل زنجیره ارزش از پشم تا فرش است که یکی از این حلقه های خوشه به زودی عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: همچنین موضوع شستشو و رنگرزی فرش در استان در حال تکمیل شدن است که این مهم با سرمایه بخش خصوصی  در آینده نزدیک تحقق می یابد و در ادامه می تواند زمینه ایجاد اشتغال جوانان کرمانشاهی ، ایجاد ارزش افزوده وبخصوص تولید نخ با کیفیت بالا جهت تولید فرش دستباف را فراهم کند.
وی در خاتمه مجدد تاکید کرد انتظار داریم علاوه بر سازمان های تخصصی و حمایتی ، فرمانداران و بخشداران استان هم در این زمینه تحرک و جدیت بیشتری داشته و با معرفی دارندگان مجوز این رشته ها بتوانند اشتغال خوب و با سرمایه گذاری پائینی در روستاها و شهرها ایجاد کنند.



اوقات شرعی
آب و هوا