+ 0 -
ADA

استاندار كرمانشاه:

اتصال راه آهن كرمانشاه تا مرز خسروي گام بسيار بزرگي براي توسعه اقتصادي دو كشور ايران و عراق است/ بايد از فرصت مرز براي توسعه همكاري ها بين استان كرمانشاه و سليمانيه عراق استفاده كنيم

استاندار كرمانشاه گفت: بايد از فرصت مرز براي گسترش روابط و همكاري بين دو استان كرمانشاه و سليمانيه استفاده كنيم و ما در استان كرمانشاه اين مهم را جزء اولويت هاي خود مي دانيم.

به گزارش واحد خبر روابط عمومي و امور بين الملل استانداري؛ مهندس هوشنگ بازوند در نشست با هیات تجاری سلیمانیه عراق اظهار داشت: اميدواريم اين رفت و آمدها منجر به توسعه مسائل اقتصادي و گسترش همكاري ها بين دو مردم استان كرمانشاه و سليمانيه گردد.

وي تصريح كرد: لازم مي دانم كه از ابراز همدردي مسئولين اقليم كردستان عراق در زمان زلزله سال گذشته استان صميمانه تقدير و تشكر نمايم و از رئيس اتاق بازرگاني استان سليمانيه مي خواهم كه سلام ما را به استاندار سليمانيه عراق ابلاغ كنند.

وي در ادامه با اشاره به وجود برخي مشكلات براي توسعه اقتصادي دو استان خاطرنشان ساخت: مشكلاتي كه در مرز پرويزخان وجود داشت من خودم شخصاً به اين مرز رفتم و از نزديك مسائل مختلف را مورد بازديد قرار داده و دستورات لازم را جهت حل يكسري مسائل صادر كردم كه اميدواريم با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته اين مسائل هر چه زودتر برطرف شوند.

مقام عالي استان با اشاره به ارتباط كردهاي ايران و عراق از قديم الايام گفت: اين رابطه هنوز ادامه دارد و با توجه به شيطنت هايي كه از سوي دشمنان براي ايجاد خدشه في مابين اين همكاري ها و ارتباطات صورت مي گيرد بدون ترديد اين شيطنت ها همچون گذشته خنثي خواهند شد لذا براي برقراري هر چه بيشتر اين ارتباطات بايد بتوانيم گام هاي بزرگتري برداريم.

مهندس بازوند با بيان اينكه امروز سرمايه به عنوان يك جريان سيال در دنيا مطرح است، ادامه داد: كافي است كه ما موانع موجود بر سر راه اين مسير را برداريم و اين موانع ممكن است گاهاً در حوزه زيرساخت ها مطرح شود كه اميدواريم با گسترش اين ارتباطات، وضعيت زيرساخت هاي موجود هم بهبود پيدا كند.

وي از گسترش حمل و نقل به عنوان يكي از موضوعات بسيار مهم براي توسعه زيرساخت ها نام برد و اظهار داشت: راه آهن غرب كشور يكي از اين زيرساخت هاست كه سال گذشته تا كرمانشاه افتتاح شد و هم اكنون از كرمانشاه تا خسروي به صورت ويژه در حال انجام است و اتصال اين راه آهن گام بسيار بزرگي براي توسعه اقتصادي و به نوعي توسعه پايدار بين دو كشور ايران و عراق است.

استاندار كرمانشاه در ادامه با اشاره به مطرح شدن منطقه آزاد قصرشيرين گفت: اين موضوع هم يك زيرساخت بسيار مناسب براي اجراي كارهاي مشترك بين دو كشور است كه براي انجام كارهاي اقتصادي مشترك و سرمايه گذاري مشترك در منطقه قصرشيرين آمادگي لازم در استان كرمانشاه وجود دارد.

مهندس بازوند بيان داشت: ساير كارها و اقدامات مشترك و توسعه اقتصادي مي تواند پيوند مردم استان كرمانشاه و اقليم كردستان عراق را دو چندان كند لذا ما بايد اين زيرساخت را به منظور توانمند ساختن مردم در حوزه اقتصادي دو استان بيش از پيش تقويت كنيم.

مقام عالي استان تصريح كرد: اجراي برنامه هاي توسعه اقتصادي براي دو استان مستلزم داشتن مردماني توانمند است زيرا توسعه اقتصادي و سرمايه گذاري در اختيار مردم و بخش خصوصي است.

وي در ادامه با اشاره به تصميمات اتخاذ شده بين هئيت بازرگاني استان كرمانشاه و استان سليمانيه عراق در صبح امروز گفت: اگر اين تصميماتي كه امروز اتخاذ كرديد، اجرايي شوند گامي بسيار مهم و بزرگ در راستاي توسعه اقتصادي دو منطقه محسوب مي شود .

استاندار كرمانشاه بيان داشت: همچنين مي توانيم كارهاي مشتركي از جمله اجراي طرح هاي حمل و نقل مشترك و برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در فصول مختلف براي عرضه محصولات را انجام دهيم و در اين راستا ادارات و دستگاه هاي اجرايي بايد تسهيل گر امورات و ارتباطات بين دو استان باشند و قوانيني كه اين ارتباطات را با مشكل مواجه مي سازد، تسهيل كنند.

وي در ادامه از مرز به عنوان يك فرصت براي توسعه اقتصادي نام برد و گفت: هم رياست محترم جمهوري و هم معاون اول رئيس جمهوري از ما خواسته اند كه با توجه به تحريم ها از فرصت مرز براي گسترش روابط و توسعه صادرات با همسايگان خود استفاده كنيم و ما در استان كرمانشاه اين مهم را جزء اولويت هاي خود مي دانيم.

مقام ارشد استان خاطرنشان ساخت: همين موضوع باعث شده عليرغم همه تنگناهايي كه وجود داشته در 8 ماه گذشته ما روند رشد صادرات را داشته باشيم و اين همكاري ها ماحصل توافقاتي است كه براي استان كرمانشاه شكل گرفته است.

مهندس بازوند همچنين به وجود منابع گردشگري در دو استان كرمانشاه و سليمانيه عراق اشاره كرد و ادامه داد: سما نبايد از ظرفيت هاي بسيار زيادي مانند گردشگري و توريسم غافل شويد زيرا هر دو استان ظرفيت هاي بسيار خوبي در حوزه گردشگري دارند.

وي بيان داشت: اگر امروز در خاورميانه رشد گردشگري حرف اول را مي زند ما هم مي توانيم سهم مناسبي از گردشگري را به اين دو استان اختصاص دهيم و خوشبختانه بحث تفريح، گردشگري و توسعه توريسم در كشور ايران جزء سبد خانوارها قرار گرفته است و اين نشان دهنده اهميت صنعت توريسم است.

استاندار كرمانشاه تصريح كرد: استان كرمانشاه هم در توريسم مذهبي و هم در توريسم درمان و سلامت شرايط بسيار خوبي دارد و مرز خسروي از ديرباز محل تردد زائرين عتبات عاليات بوده است لذا براي ارائه خدمات مختلف به استان سليمانيه آمادگي هاي لازم در استان كرمانشاه وجود دارد كه اميدواريم ارتباطات خوب و بيشتري براي توسعه پايدار دو استان داشته باشيم.

وي همچنين با اشاره به توافقات صورت گرفته بين دو كشور ايران و عراق در زمينه هاي مختلف از جمله صادرات برق اظهار داشت: ما هم علاوه بر اين توافقات توان توسعه صادرات از جمله صادرات برق به استان سليمانيه را داريم و پيشنهاداتي كه در خصوص صادرات به استان سليمانيه از سوي هئيت بازرگاني مطرح شد، مي تواند اجرايي و عملياتي گردد.

مهندس بازوند به صحبت هاي مطرح شده از سوي هئيت بازرگاني استان سليمانيه اشاره كرد و گفت: با كمال ميل جهت برطرف كردن مسائل و مشكلات مطرح شده دستورات لازم را صادر خواهم كرد زيرا اين پيشنهادات به نفع دو كشور ايران و عراق و همچنين دو استان كرمانشاه و سليمانيه عراق است.

وي با بيان اينكه اميدواريم اين رفت و آمدها منجر به تقويت روابط بين دو استان شود، گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته اميدواريم به زودي ميزبان استاندار سليمانيه عراق در كرمانشاه باشيم و همكاري بين دو استان روز به روز افزايش و گسترش پيدا كند.

 



اوقات شرعی
آب و هوا